Moet je een batterij niet te lang vol laten?

Is het zo dat als je een apparaat heb waarvan de batterijen halfvol tot vol is en je hem een tijdje alleen laat en niet meer gebruikt dat het dan achteruitgaat met dat ding? Of doet het er niet aan toe? is het zo als je het apparaat een tijdje niet meer gaat gebruiken dat je het apparaat dan helemaal leeg laat moeten lopen en vlak voor je hem weer eindelijk weer wil gebruiken dan je hem vlak (mogelijk) voor die tijd weer vol laat lopen? om vervolgens als je daarna weer van plan bent om het weer een tijd niet te gebruiken weer leeg laat lopen?
Is dat inderdaad beter voor dat apparaat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (6)

Het is volgensmij niet heel slecht om hem vol te laten, hij zal vanzelf leeg lopen. Het is wel goed om af en toe de batterij helemaal leeg te laten lopen in plaats van als de batterij nog halfvol is al gelijk aan de oplader te doen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de accu constand vol is gaat hij volgens mij ook sneller leeg dus dat is niet erg goed maar he zal vrij weinig uitmaken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat klopt helemaal niet want batterijen zijn niet meer zoals vroeger.
1) een batterij mag gebruikt worden tot die helemaal leeg is.
2) halfweg meg u een batterij terug opladen.

Wat wel klopt is dat uw accu verder vermogen verliest ook als die u niet gebruikt.
Afhankelijk van het soort accu en de omgevingstemperatuur is toch maar een paar % per jaar.

Met de oude type NiCd (Nikkel-Cadmium) batterij was het noodzakelijk om die volledig te ontladen alvorens op te laden omdat die cellen een "elektrisch geheugen " heeft maar de nieuwe types hebben daar geen probleem mee en kunnen zonder probleem continu opgeladen worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is slecht voor de meeste batterijen om helemaal leeg te zijn, Li-ion batterijen worden zelfs beveiligd tegen diepontlading.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het beste is om een accu op te laden als hij op 80% is, en eens in de 2 maanden hem helemaal leeg te laten lopen totdat het apparaat uitvalt. En als het apparaat langer dan 2 weken niet wordt gebruikt, dan is het het beste om de accu 35% vol te houden.
Verder is het het beste om het apparaat zo energiezuinig mogelijk in te stellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet zo dat Lithium Ion batterijen helemaal geen geheugen meer hebben. Het is alleen vele malen minder dan bij NiCad.