3 kabeltjes uit kroonluchter, maar welke is de aarde? Dit is niet te zien namelijk.

Toegevoegd na 45 seconden:
Ze zijn alle 3 identiek en durf de lamp dus niet op te hangen voordat ik weet welke kabel de aarde kabel is. Hoe kan ik dit testen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet de geelgroene draad hebben als het goed is.
Je kan dat testen met een spanningsmeter (multimeter), of spanningszoeker (zo'n schroevendraaier met een lampje erin).
De blauwe draad heeft ook (nagenoeg) geen spanning, maar de bruine fasedraad zou je in elk geval makkelijk moeten kunnen identificeren. Hang er anders even een lamp tussen; gaat die aan, dan heb je in elk geval de fasedraad te pakken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraagsteller heeft het over de draden die uit de kroonluchter komen, niet de draden die uit het plafond komen...

Antwoorden (2)

Als je een multimeter hebt, dan kan je bepalen welke draad in verbinding staat met het frame van de lamp. Dit is dan dus de aarde...

Toegevoegd na 32 minuten:
Wat je ook kan doen is de weerstand meten over 2 (van de 3) draden. Dit werkt alleen als je er een gloeilamp in hebt gedraaid. Meet je een weerstand, dan weet je dat de aarde niet bij deze 2 gemeten draden zit....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
OKay. Hoe meet ik de weerstand? Het betreft idd de kabels uit de kroonluchter dit zijn er 3 en allen identiek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met een multimeter... standje "ohm-meting"...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
EOok de overige draden kun je eenvoudig doormeten mbv multimeter. Zet klem op draad en meet in fitting met welk punt verbinding gemaakt wordt. Geen multimeter ? Met iets wat op batterijen werkt (bijv. zaklantaarn) en 2 draden kom je ook nog een heel end.
Hoogstwaarschijnlijk is geen enkele draad een aardedraad omdat, als er al een aarde aansluiting aanwezig is, deze direct op het metalen frame in de plafondkap moet worden aangesloten.
Meer waarschijnlijk heb je te maken met een serieschakeling waarbij de lampen in de kroonluchter om en om aan te schakelen zijn. Daarbij is één draad de gemeenschappelijke NUL (blauw) en de beide anderen draden verzorgen de fasespanning (2 x zwart) die afzonderlijk met een serieschakelaar aan of uit geschakeld kunnen worden en een groep lampen bedienen.
De kroonluchter laat dan eerst de helft van de lampen branden, en na bij schakelen van de 2e serie gaan alle lampen branden. Hiervoor moet je dan wel een zgn. serieschakelaar in de kamer hebben die 2 aparte zwarte schakeldraden naar de plafonddoos stuurt. Anders werkt dat niet.

Heb je geen serieschakelaar maar slechts een enkele aan/uit schakelaar, dan kun je de beide overige draadjes van de kroonluchter bij elkaar op de enige zwarte draad aansluiten. Daarmee gaan dan in een keer alle lampen in de kroonluchter branden. en niet om en om.

Om te bepalen welke draad dan de gemeenschappelijke NUL is zou je dat even moeten meten met een multimeter in het weerstandsbereik. Daarmee kun je meten welke draad op welke lampfitting is aangesloten en welke zijde ( de schroefdraadzijde is meestal ook de NUL zijde).