hoe kan ik ruis uit mijn microfoon krijgen?

ik heb al een tijdje een behringerC1U een goede microfoon alleen er zit ruis in weet iemand hoe dat kan ps. het ligt niet aan de pc want andere microfoons doen het wel gewoon goed en als ik een klap op mijn microfoon geef is het weg

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Als de ruis verdwijnt wanneer je een klap geeft op de microfoon dan kan het maar één ding betekenen: een rot contact. En dat is een kwestie van zoeken met je vergrootglas. Of voor de zekerheid alle verbindingen met een geaarde soldeerbout opnieuw solderen.
Overigens is het absoluut en onder alle omstandigheden totaal verboden om een klap te geven op een grootmembraan condensator microfoon. Die dingen zijn ongelooflijk gevoelig voor schokken, omdat de twee membranen op een paar duizendste millimeter van elkaar af staan en elkaar absoluut niet mogen raken. De meeste worden om die reden vervoerd in houten kistjes met een dikke laag schuimrubber.
Nou heb jij in dit geval geluk, omdat de Behringer C1U weliswaar wordt aangeprezen als een grootmembraan condensator, maar dat niet is. Er zit (tenzij hij recent is aangepast) een 16mm electret element in. Best redelijke kwaliteit en veel minder gevoelig voor schokken dan een echte. Maar nog steeds: niet op slaan, want ook slechte contacten gaan door het slaan alleen maar losser zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Denk dat ruis verdwijnt door iets van auto volume of compressie in de software (hard geluid).
Maar je hebt helemaal gelijk dat je een condensator microfoon geen klap moet geven. :)
En dat het geen condensator zou zijn (Behringer bash?) kan ik nergens bevestigd vinden, wel dat het een echte condensator is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is natauurlijk een hele slimme gedachte: het zou inderdaad zo kunnen zijn dat de compressie de ruis tijdelijk naar de achtergrond drukt na een klap.
Dat is te testen door er niet op te slaan, maar erin te schreeuwen. Misschien zou de vragensteller een willen proberen of BOE-roepen hetzelfde effect heeft als een klap.
Als dat zo is, dan wordt de ruis wellicht tijdens stille momenten versterkt door de automatische volumeregeling en tijdens luide momenten verzwakt.
Conclusie is dan dat je het zult moeten moeten met deze ruis. De C1U staat niet bekend als de meest ruisvrije (zeg ik op het risico af dat ik weer beschuldigd word van Behringer-Bashing) ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog effe over dat Behringer-Bashen: I stand corrected. Ik heb een foto gevonden van een uit elkaar gehaald exemplaar. Daarop zie je inderdaad een condensatormembraan, geen electret. Geen grootmembraan maar een kleintje (er zit een plastic ring omheen waardoor hij wel lijkt op een grote, maar daar zeg ik verder niets over).
De ruis wordt in dat geval veroorzaakt door de electronica op het printje dat je rechts op de foto ziet.
Foto staat hier: http://en.audiofanzine.com/condenser-microphone/behringer/C-1/medias/pictures/a.play,m.391702.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
:) Ik bash even mee.
Nee de Behringer (en zeker de USB versies) zijn niet "state of art".
Maar let wel, ruis bij condensator microfoons wordt (ook) vaak veroorzaakt door een te laag fantoom voeding. Bij de USB exemplaren zal deze voeding van de USB moeten komen en hier gaat het dan ook wel eens fout. (Geen stabiel, schoon voeding)
Vandaar mijn reactie bij de vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie aanvulling. Ruis die op de +5 van de USB staat is vaak wel te herkennen (als je weet waar je naar moet luisteren). Digitale ruis die veroorzaakt wordt door de processor e.d. heeft een specifieke karakteristiek. Dus misschien proberen met wat extra stabilisatie en afvlakking in de mic zelf. Maar ja da's alleen voor de echte soldeerboutridders.