Hoe meer spanning je op het lampje zet, hoe meer stroom er door het lampje gaat lopen.

Hoe meer stroom er door het lampje gaat lopen, hoe heter het lampje wordt.

Zet je meer spanning op een lampje, dan zal dat lampje dus feller gaan branden - tot de temperatuur zo hoog oploopt, dat het lampje doorbrandt of doorsmelt.

Zet je 20 volt op een lampje dat is berekend op 4,5 volt, dan zal dat laatste gebeuren. Je lampje geeft dan meestal nog één korte, felle flits (zolang het lampje nog koud genoeg is), daarna is het lampje kapot.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Anders slaat ie door :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan gaat er 20 volt in een lampje waar maar 4,5 volt op kan dus ontploft het lampje (of de batterij)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan het wel doen maar dan gaat het lampje stuk. De spanning is te hoog en dan brandt het lampje door.
Vergelijk een albert heijn draagtas. Die is ontworpen voor 4,5 kg boodschappen. Als je er 20 kilo in doet gaat ie stuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De spanning waar een (gloei-)lampje op werkt wordt zo gekozen dat de gloeidraad heet genoeg wordt om wit licht te geven zonder door te smelten.
De weerstand van het lampje bepaalt hoeveel stroom er dan door de lamp gaat.
Als je de spanning bijna vijf keer hoger maakt zal de lamp ook bijna vijf keer meer stroom trekken (wet van ohm) - dus het vermogen (spanning x stroom) dat de gloeidraad te verwerken krijgt wordt bijna 5 x 5 = 25 maal zo groot.
Zoals de antwoorden hierboven al aangeven zal het lampje dit niet overleven.