Is het verschil tussen de diverse merken receivers duidelijk hoorbaar?

Of heb je hele dure speakers nodig om dat te kunnen horen?

Ik denk aan een Pioneer receiver, waar ik naast surround bij films kijken, eigenlijk ook gewoon heel vaak naar stereo muziek wil luisteren.

In de winkel zeggen ze dat ik dan voor een mooi stereogeluid geen Pioneer moet kopen, maar een Yamaha, Denon of Onkyo.

Die merken zijn evenwel veel duurder, dus ik vraag me af of het een verkooppraatje is. En ik vraag me af of een eventueel geluidsverschil duidelijk hoorbaar is, op een paar speakers van zo rond de 200 euro.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebruik je oren en oordeel zelf.

Antwoorden (3)

Wellicht is het hoorbaar, de verschillende merken kennen wel een eigen klank (en dan hoeft duurder niet jou smaak te zijn).
Op duurdere speakers is de kans wel groter dat je de verschillen beter herkent.

De verkoper zou er ook bij stil kunnen staan welk type speakers je hebt en een advies geven welke versterker/receiver daarmee een goede match zou kunnen zijn. Ook de bekabeling kan de klank beïnvloeden.

Als je een bepaald apparaat te duur vindt, dan zijn 2ehands alternatieven te overwegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verschil is er zeker. Of de een beter klinkt dan de andere, dat is erg persoonlijk. Maar je zult wel degelijk een verschil horen in de klank tussen de verschillende versterkers. Een paar tips:

-stel voor jezelf een budget wat je er maximaal aan wil uitgeven.

- ga naar winkel en neem je eigen muziek mee

- Als het kan neem dan ook je eigen luidsprekers mee, of kijk of ze gelijkwaardige hebben staan.

- als je ze vergelijkt doe dit dan zo eerlijk mogelijk, dus alles e.q uit en hoor wat de amp zelf kan.

- ga af op je eigen oren, alleen die kunnen bepalen wat het beste is voor jou

Als je echt iets bijzonders wil, dan moet je niet naar een Media markt of saturn of dergelijk zaken gaan, maar ga dan naar een Hi-fi speciaal zaak. Die hebben een luisterruimte en daar kun je in alle rust (zonder lastig gevallen te worden door verkopers) luisteren en uit proberen (v.b. zie link).

Zorg er voor dat jij tevreden bent en wat jij het waard vind!
neem als je zelf er wat minder kijk op hebt iemand mee dat kan altijd helpen

succes en alvast veel luister plezier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/AV-receiver
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hehehehe:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken die Hobo winkel. Dat is een zaak voor kapitalisten.
Als je er met 700 euro voor de deur staat, doen ze die, bij wijze van spreken dan, niet eens voor je open... Plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zitten misschien wel andere zaken in de buurt van jou.
En ja er zijn inderdaad zaken die een beetje uit de hoogte doen zeg maar. Daar koop ik ook niet graag:P zelf heb ik wel goede ervaringen met Hobo, maar das mijn mening
Nee, de speakers in combinatie met de ruimte geven veruit de meeste vervorming en problemen. De receivers hebben allemaal goede specificaties. Als er klankverschil hoorbaar is, dan klopt er iets niet. Voor elektrostaten is er nog wel eens een technisch probleem voor versterkers, omdat ze als het ware kortsluiten bij hoge frequenties, maar verder hoef je je niet al te veel zorgen te maken.
Ook het vermogen is niet heel erg belangrijk, omdat je als het goed is nooit de toppen van het vermogen gebruikt.

Als je dat aan het doen bent, dan maak je kans je speakers (tweeters) te beschadigen, dus zodra de klank vreemd overkomt het geluidsniveau aanpassen. Een zwaardere receiver helpt niet zo snel, omdat je voor elke 3 dB (een goed hoorbaar geluidsverschil) extra het vermogen moet verdubbelen. Voor 6 dB meer heb je dus in plaats van 40 Watt 160 Watt per kanaal nodig.

Kortom verkooppraatje, tenzij de Pioneer geen source direct optie heeft, waarmee hij gewoon stereo over twee boxen weergeeft. Andere dingen van belang zijn ook vaak de aansluitingsmogelijkheden, coaxiale en optische digitale ingangen bijvoorbeeld, zodat je je geluidskaart, sat ontvanger en dvd speler allemaal digitaal kunt aansluiten. Op het ogenblik gaat alles via HDMI, dus dat zou er ook op moeten zitten.

In de bron onafhankelijke, betrouwbare info over elektronica en audio.