Wat is een tropenkoelkast?

Nog niet zo lang geleden stond hier een vraag, en in een antwoord kwam het woord tropenkoelkast voor. Inclusief een link naar een site waar tropenkoelkasten op werden genoemd. Maar wat daar nou anders aan is dan aan koelkasten in koudere delen van de wereld, werd me niet duidelijk.
Vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K
Amadea
10 jaar geleden
Die draait vermoedelijk op zonne-energie. De stroom valt in tropische landen vaak uit, en dat is funest voor bederfelijke etenswaren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor, die heeft gewoon dikkere wandjes en een zwaardere koeling ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een groter vermogen dus? Oftewel een zwaardere motor?

Antwoorden (1)

Doordat het temperatuursverschil tussen binnenkant koelkast en omgevingstemperatuur in Nederland veel lager is dan bijv. in de tropen, moet een koelkast in de tropen veel meer koelen, dan hier in NL. De capaciteit van de Nederlandse koelkasten is voor de tropen niet groot genoeg om dat temperatuursverschil te overbruggen. Je zou dus nooit een Nederlandse koelkast zo ver kunnen laten koelen in de tropen als een "tropenkoelkast"

Toegevoegd na 6 minuten:
Voor de volledigheid: een tropenkoelkast is dus een koelkast die zelfs in de tropen het vermogen heeft de inhoud voldoende te koelen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix