Waarom kan je uit een citroen elektriciteit halen?

Ik heb een projectwerk over elektriciteit, waarin we de spanning van allerlei soorten fruit meten, maar ik kan nergens een goed onderbouwde verklaring vinden

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Als je een koperstaafje via een klein lampje verbind met een zinkstaafje en beide staafjes op enige afstand van elkaar in de citroen steekt zal het lampje branden (het zal beter lukken met citoensap). De elektriciteit komt echter niet uit de citroen, die staat enkel in voor de geleiding, maar komt uit het potentiaalverschil dat beide metalen tov elkaar hebben.