Hoe weet ik of de lamp goed aangesloten is?

In mijn studentenkamer heeft m'n vader voor me een lamp opgehangen voor boven de eettafel. Sindsdien doen de twee stopcontacten in dat deel van de kamer en de lamp het niet meer, maar alles in de meterkast staat nog goed. Ik heb mijn verhuurder gebeld voor een reparatieverzoek, maar die zei dat ik moest controleren of de lamp wel goed was aangesloten omdat dat waarschijnlijk de oorzaak was van de niet werkende stopcontacten.

Iemand een idee wat de oorzaak is en hoe ik dit zou kunnen aanpakken?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De oorzaak kan inderdaad niet veel anders zijn dan dat er iets verkeerd is aangesloten, maar zonder ter plaatse te kijken is het erg moeilijk om een wat nauwkeuriger antwoord te geven.
bamibal
10 jaar geleden
Ik zou beginnen met het verwijderen van de lamp en kijken of het dan wel werkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft je vader niet de kabels gebruikt die er lagen voor de stopcontact?? Anders had je vader vanuit de meterkast of een ander punt kabels moeten doortrekken voor de nieuwe lamp. Mijn vermoeden is dat de kabels van de stopcontact zijn gebruikt om de lamp aan te sluiten. Voor een zeker antwoord, kan je dit het beste aan je vader vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjulliewel voor de snelle reacties, ik ga er met wat hulp naar kijken.
De lamp en stopcontacten werkten overigens eerst na aansluiten van de lamp nog wel gewoon, maar het werkte na een week ineens niet meer. Maakt dat nog verschil?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan heb je kans dat er een draad (waarschijnlijk een bruine)een beetje lossig in een lasdop zit. Eerst maakte-ie nog net contact en nu niet meer.

Antwoorden (2)

Wat er dan hoogstwaarschijnlijk is gebeurd: In het plafond boven je lamp zit een centraaldoos. Daar zitten draden in en lasdoppen. Pa lief heeft dan per ongeluk daar wat onklaar gemaakt. Dat is relatief makkelijk weer in orde te maken, zij het dat stroom gevaarlijk kan zijn als je een totale leek bent. Vraag een handige buurjongen en doe ALTIJD eerst de zekeringen uit voordat je knutselt.
escape
10 jaar geleden
Lijkt mij ook dat er draden uit de lasdop is gegaan...
Dit resulteert dus in onderbreking in het circuit waardoor de stopcontacten geen spanning meer hebben...