Als ik videobanden afspeel is het geluid niet helder, wat kan ik hier aan doen?

Ik heb thuis een apparaat van LG waar je DVD en videobanden op kunt afspelen. Deze heeft het altijd top gedaan. Nu probeer ik net een videoband van vroeger af te spelen. De video doet het prima maar het geluid is niet meer helder. Je hoort de stemmen bijvoorbeeld nog maar heel zacht (alsof je je handen heel hard op je oren gedrukt hebt). Zelfs als ik geen band afspeel en de AV1 zender gebruik blijft er een raar geruis. Ik heb al een andere scart kabel aangesloten maar deze lost het probleem niet op. Dit gebeurd trouwens bij elke band, dus het ligt zeker niet aan de banden zelf. Heeft iemand tips? Ik heb een Sony Bravia TV, kan het daar aan liggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat iemand nog iets op videoband heeft staan. Die dingen worden met de tijd slechter en zeker met de keer dat je ze kijkt/spoelt/etc.. Je hebt zelfs een VHS/DVD combi, of is het DVD gedeelte geen DVD-recorder? Privemateriaal snel digitaliseren. Commercieel spul op een fatsoenlijke drager halen (Blu-ray bijv. of DVD als er geen BR van is). Het probleem wat je beschrijft lijkt op een mankement van een van de videokoppen. Is het probleem met meer banden aanwezig?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben 19 en heb niet zomaar het kapitaal om 35 videobanden van vroeger om te zetten naar DVD, helaas.
Ik heb dat apparaat EN de banden pasgeleden van mijn oma mogen erven. Zelf kan ik deze dingen niet aanschaffen dus ik ben blij met wat ik heb. Zoals ik al in mijn vraag vermeld heb gebeurd dit bij elke videoband, ja.

Antwoorden (2)

Oude videobanden gaan wel degelijk in kwaliteit achteruit. Daar ligt het echt aan.
En daar is in principe ook niets aan te doen.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat je zegt klopt. Ze gaan zeker achteruit in kwaliteit. Maar het lijkt me sterk dat alle 25 banden tegelijkertijd ineens hun audio kwaliteit verliezen. Ik denk dat het aan het DVD/VHS apparaat ligt. Maargoed, dan weet ik natuurlijk neit zeker tot ik ze ergens anders afspeel.
De leeskoppen van de recorder kunnen vervuild zijn. Dat gebeurde vroeger ook met cassette-spelers.
Reinigen met een wattenstaafje gedrenkt in schoonmaakalcohol 70%.
Te koop bij de drogist of apotheek.