Varieert de snelheid waarmee een accu oplaadt gedurende het opladen?

Ik kan mijn vraag het beste uitleggen met een voorbeeld.

Stel dat ik een apparaat heb dat op een accu loopt. Denk aan een tablet, een smartphone, een GPS-tracker - maakt niet uit wat. Stel dat het apparaat twaalf uur onafgebroken kan werken op een volle accu.

Laten we ervan uitgaan dat het volledig opladen van een lege accu een uur duurt.

Dus met een uur opladen heb je twaalf uur gebruikstijd. Gemiddeld krijg je dus voor elke vijf minuten opladen een uur gebruikstijd erbij.

Ik heb echter het gevoel dat het opladen in het begin sneller gaat dan als de accu al bijna vol is. Om in dit voorbeeld te blijven, zou je na de eerste vijf minuten opladen al anderhalf uur gebruikstijd hebben, in plaats van de verwachte 1 uur. En na 55 minuten opladen heb je geen 11 uur gebruikstijd, maar bijvoorbeeld 11 uur en drie kwartier; met andere woorden, aan het einde ben je vijf minuten aan het opladen voor slechts een kwartiertje extra gebruikstijd.

Klopt mijn gevoel? Is de hoeveelheid "gebruikstijd per minuut oplaadtijd" in het begin inderdaad groter dan wanneer de accu al bijna vol is?

Indien dat inderdaad zo is: mijn getallen zijn natuurlijk slechts een voorbeeld, hoe verloopt de "gebruikstijd per minuut oplaadtijd" in werkelijkheid gedurende het oplaadproces?

Cryofiel
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Je gevoel klopt. Hoe voller de accu is, destemeer "tegengas" die geeft.
Het opladen gebeurt via een e-macht.
De spanning is Vaccu = Vlader ( 1 - e^-at).
De lading neemt dus evenredig toe met e^-at, dus steeds langzamer.
En de toename van de gebruiktijd is dus een constante maal e^-at.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies!
Vergelijk het met het vullen van een gasfles. Des te voller de fles is wat gevuld wordt, des te meer tegendruk levert de te vullen fles terug aan de bron. Als de druk nagenoeg gelijk is is de fles vol. Hierbij duurt het vullen korten dan het verbruik van de fles.
Alleen duurt het laden van een accu wat langer uiteraard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die e-macht geldt voor een plaatcondensator. Daarbij heb je de RC-tijd, het product van de weerstand in de stroomkring en de capaciteit van de condensator, die bepaalt hoe snel het gaat.
Voor een accu kan ik me niet voorstellen dat dat ook zou gelden. Daarbij is aanvankelijk de bottleneck van het opladen niet de weerstand, die de aanvoer van ladingsdragers beperkt, maar de molekulaire diffusie- en reactieprocessen e.d. die het tempo van de opslag ervan beperkt.
Ik heb er helaas niet veel bronnen voor kunnen vinden, maar hier wat discussie met meer details:
http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=562269
http://egdk.ttu.ee/files/parnu2013/Parnu_2013_231-235.pdf
Als de batterij bijna opgeladen is kan de weerstand natuurlijk wel de beperkende factor gaan spelen. Ik zou dus zeggen dat een accu aanvankelijk meer lineair dan exponentieel oplaadt, en na verloop van tijd meer exponentieel gedrag gaat benaderen.
Reddie
10 jaar geleden
@landsgevaer , mijn benadering is inderdaad wat kort door de bocht. Dank voor je correctie.

Andere antwoorden (1)

Ja, de laadsnelheid verandert met de tijd. Je kan hiervan diverse grafieken vinden op internet. Voor professionele battarijen (bijvoorbeeld UPS van grotere omvang) krijg je er een grafiek met laadstatistiek bij.