Hoe ver draagt de stroom 12 v DC. kan je daar bijv een kabel van 100 meter aan leggenom een kleine motor te laten werken?

Ik wil 3 12v DC motortjes voeden via een Batterij op een redelijke afstand, hoe ver zou ik de motortjes kunnen aansturen vooraleer er verlies (minder stroomsterkte) optreed. Zou 75 meter kunnen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Dat hangt af van de lengte en de dikte van de draad en de stroomsterkte van de motor. Als je de weerstand van een bepaalde lengte draad (heen én terug!) bepaalt dan kun je met de wet van ohm berekenen hoeveel spanningsverlies je bij een bepaalde stroomsterkte krijgt. Eventueel kun je het spanningsverlies compenseren door een hogere voedingsspanning te kiezen.

Toegevoegd na 3 minuten:
100 meter moet met gewoon verlengsnoer voor een klein 12 V motortje op een 12 V batterij probleemloos werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zou voeden zijn over UTP kabel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
UTP kabel kun je gebruiken, blijkt het spanningsverlies toch te groot zijn sluit dan meer aders parallel, je hebt tenslotte 8 aders in de kabel.