Wat is een geschikt relais dat 230V kan schakelen aangestuurd door 5V?

Ik wil graag met een Arduino een spanning van 230V aansturen. Nu is mijn vraag wat voor soort relais ik dan moet gebruiken. Ik wil het graag bij Conrad bestellen en het liefst moet het relais op een printplaatje zitten zodat het makkelijk aan te sluiten is en er geen accessoires bij gekocht hoeft te worden?

Welk relais is dan geschikt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

@ Beer56

Er zijn genoeg kleine relais die op 5 volt hoge stromen kunnen schakelen
Een klein relais van 5 volt kan ook een 2e relais die bijvoorbeeld 230 spoelspanning heeft aansturen die een nog veel grotere stroom kan schakelen.

Als je liever een relais unit zelf wil maken dan raad ik de volgende relais aan.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/507549/

Houd er rekening mee dat wanneer je een relais unit zelf maakt, je een 1N4007 Diode paralel op de spoel aansluit, om de terugslag spanning van de spoel op te vangen. Als een relais inschakeld en daarna weer uitschakeld, gaat genereerd hij een hoogspanning, die het circuit in gestuurd word. Deze spanning is absoluut funest voor je arduino, en de rest. Daar verniel je de boel mee als je die diode niet zou gebruiken.

Zo sluit je de diode aan

http://www.pc-max.de/forum/attachments/modding-allgemein/1581d1028931616-ne-schaltung-damit-wenn-kein-strom-kommt-en-schalter-umgelegt-wird-relais-mit-diode.gif

Als je vragen hebt laat het dan maar weten

Kijk ook nog even hier ik heb daar de rest van je vraag beantwoord

http://www.goeievraag.nl/vraag/elektronica/overig/besturing-belichtingskast.479550

Toegevoegd na 1 minuut:
Las later dat je een kant en klare wilde hebben

http://www.miniinthebox.com/nl/1-kanaal-12v-relais-met-optocoupler-module-arduino-compatibel_p583690.html

die is daar heel geschikt voor
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bijna alle relais kunnen dat. Het simpelst is naar een elektronicawinkel stappen. Daar kunnen ze je adviseren, en dan heb je meteen het artikel.
Een printplaatje geeft geen extra's. Je zult er een kastje omheen moeten doen in verband met de hoge spanning.
Reddie
10 jaar geleden
Aangezien de aanstuur spanning (5V) nogal weinig is zal ook de fysieke uitvoering van zo'n relais klein gedimensioneerd zijn zodat de te schakelen stroom ook zeer beperkt zal zijn (bijv. 230V bij max. 1,2 A= ca. 275 Watt).
Dit komt omdat het contactoppervlak per schakelaar in zulke kleine relais niet erg groot kan zijn omdat anders het relais moeite zal hebben de circuits te maken of te breken, mede door vonkvorming en 'blijven plakken' van de contacten.

Dus het zal afhangen van de stroomsterkte die je met dergelijke kleine relais wil schakelen. Grote stromen bij 230 V zal niet gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met 5V zou je toch wel een fatsoenlijk relais moeten kunnen omzetten? Hoe doen ze dat anders met digitaal aangestuurde schakelingen? Of is dat een dubbel relais of met een transformatiestap er tussen oid?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zeg in mijn antwoord dat je prima 230Volt kan schakelen met een 5Volt relais maar dan geen grote vermogens. Dus geen straalkachels of zware elektrische apparaten ermee aan en uitzetten. Iedere schakelaar heeft een grens in wat ie kan schakelen. Kijk maar eens naar de max. toegelaten schakelstroom in een huis tuin en keuken schakelaar zoals je die thuis in de wand hebt zitten om je licht te bedienen. Deze waarde staat binnenin op de schakelaar zelf aangegeven. Meestal bij of naast het keurmerk. Die waarde is zeker geen 16A! Om grotere tot zware vermogens relais gestuurd te schakelen vanuit een laagspanning omgeving worden circuits gebouwd die trapsgewijs andere (zwaardere) relais aansturen die wel de vereiste stromen kunnen schakelen.