Ik was mijn Senseo aan het ontkalken en ineens doet het stopcontact het niet meer. Wat kan dit zijn ?

Ik heb in de meterkast gekeken maar de stoppen zijn omhoog. Deoven en afzuigkap doen het ook niet meer

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Wanneer een koffiezet apparaat het begeeft tijdens het ontkalken, dan is vaak het verwarmingselement stuk.
Het verwarmingselement is een buis waar het water doorheen loopt met daaromheen een elektrische gloeidraad gewonden. Omdat de buis van metaal is moet de gloeidraad natuurlijk wel elektrisch geisoleerd blijven.

Het water, maar ook het regelmatig opwarmen en daarna weer afkoelen van het element verzwakken het metaal. Ontkalken is nodig, maar de ontkalker zelf is ook een erg argressief middel. Dat kan dan net een stapje te ver zijn waardoor een barstje in de buis ontstaat. Het water in de buis komt in contact met de gloeidraad en he hebt een aardsluiting (="kortsluiting" richting de aardklem in je stopcontact)
In de meeste gevallen zal dan de aardlekschakelaar reageren en de groep afsluiten.

Dit los je op door het koffiezet apparaat (de dader van de sluiting) uit het stopcontact te halen en de aardlekschakelaar weer in te schakelen. De aardlekschakelaar is een andere schakelaar dan de 'stoppen', maar zit normaal gesproken wel in de groepenkast. Kijk maar eens goed.

Je koffiezet apparaat moet gerepareerd worden. Of, afhankelijk van de kosten, vervangen worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Via deze link kun je even kijken hoe een aardlekschakelaar er uitziet:
https://www.google.nl/search?hl=nl&q=aardlekschakelaar&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=Oe_LUvnvMqHE7AbqhIDgCw
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb de aardschakelaar omgezet maar heeft niet het gewenste resultaat..stopcontacten en oven en afzuigkap doen het nog niet...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Wanneer én je stoppen 'aan' staan én je aardlekschakelaar staat aan, dan zou je de pech kunnen hebben hebben dat de hoofdzekering is gesprongen. Maar in de praktijk komt dat niet zo erg snel voor na een aardsluiting. Wat je nog eens zou kunnen doen is het volgende:
- Dubbelcheck dat je de stekker van het koffiezetapparaat uit het stopcontact hebt gehaald (beter nog haal álle stekkers die op die groep zitten van uit de stopcontacten) - Dubbelcheck dat alle groepen ook echt aan zijn. (uitgaande van schakelaars) door te voelen. Soms lijken schakelaars wel aan te staan, maar staan ze stikm net niet helemaal goed.
Heb je nog ouderwetse smeltveiligheden ("D-patronen") vervang dan de smeltveiligheid van je groep voor een nieuwe. Weet je niet welke het is, vervang ze dan allemaal. - Doe hetzelfde met de aardlek-schakelaar. - Check of het probleem is verholpen. - Zo niet, cotroleer vervolgens of je niet perongelijk de hoofdschakelaar of een groepenschakelaar hebt uitgezet. - Is alles hierboven in orde en het werkt nog niet, dan zou je kunnen overwegen de elekticiteitsmaatschappij te bellen. Of een handige buurman in te schakelen.