Tulp Kabels, andere gangbare benamingen zijn Cinch kabels of RCA kabels

De meest gebruikte verbinding voor consumenten elektronica. In het geval van een stereosignaal heeft ieder uiteinde van de kabel twee pluggen. Eén plug is voor het rechtersignaal ( meestal rood ) en de andere plug is voor het linkersignaal ( meestal zwart ). Omdat beide signalen door een aparte kabel gaan, en dus goed van elkaar gescheiden zijn is de kans op onderlinge beïnvloeding van de signalen vrij gering. Het grootste min punt van tulp kabels is de mechanische stevigheid. Een tulp kabel is door zijn constructie niet zo geschikt om vaak ingestoken en uitgetrokken te worden. De buitenste kontakten gaan hierdoor minder goed klemmen en dat kan tot hinderlijke storingen leiden. Bij consumenten elektronica is dit meestal niet zo'n probleem, de apparatuur wordt meestal éénmalig aangesloten en blijft dan jaren in die opstelling staan.

Jack Kabels, een andere gangbare benaming is Phone Pluggen / Kabels

De Jack plug is waarschijnlijk bij iedereen bekend als hoofdtelefoon stekker. Op vrijwel iedere hoofdtelefoon zit standaard een jack plug. Ook worden jack pluggen gebruikt voor het aansluiten van microfoons, gitaren en diverse orkest apparatuur. De jackplug is er in verschillende diameters. 2,5 mm - 3,5 mm en 6,3 mm. Ze zijn er in zowel een mono als een stereo uitvoering.

Jack Pluggen worden zowel gebruikt voor zwakke signalen ( microfoon, instrumenten etc) als voor luidsprekeraansluitingen.
Luidsprekerkabels zijn voorzien van heel andere kabel dan Signaal- of Microfoonkabels.
Een Luidsprekerkabel is NIET geschikt als Signaal- of Microfoonkabel.
Een Signaal- of Microfoonkabel is NIET geschikt als Luidsprekerkabel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een jackaansluiting heeft in een plug de scheiding tussen links en rechts. De tulpkabel heeft hier 2 pluggen voor. Daarbij wordt de tulpkabel gebruikt om bijvoorbeeld een cd-speler aan te sluiten op een versterker, en de jackkabel wordt gebruikt om bijvoorbeeld een hoofdtelefoon of gitaar aan te sluiten op de versterker.