Hoe moet ik de condensator aansluiten?

Ik heb zo'n kleine condensator die je vaak op printplaten etc ziet (1nf, 400V)
Deze moet ik aansluiten op een normale 1,5mm² draad (van voeding naar acculader, 3 fase kabel). Hoe kan ik dit het best aanpakken? Aangezien de pinnetjes van de condensator heel klein zijn en de draden een stuk dikker zijn...

1.5K
TurfGraver
een jaar geleden
Voeding naar acculader?
Condensator voor wat (waarom moet je die aansluiten)?
Vortexxx
een jaar geleden
Foto zou handig zijn, want pinnetjes zeggen niet zoveel, bovendien gaat een 1nF cap weinig doen als het voor een voeding van een acculader is, heb je enig idee waarvoor die cap moet dienen? heeft iemand je die aangeraden? Of zat deze al op een plek?

Antwoorden (1)

"zo'n kleine condensator die je vaak op printplaten etc ziet" is niet bedoeld en niet geschikt om aan 1,5mm² draad bevestigd te worden. Het zal dus voornamelijk een mechanische uitdaging worden.

Gezien de lage capaciteit ga ik er vanuit dat het geen elco betreft en laat ik het verhaal betreffende de polariteit achterwege.

Blijft over: parallel, of in serie schakelen ? Dat hangt af van je toepassing, maar een 1,5mm² draad suggereert een grote stroom. Dat kan zo'n kleine condensator sowieso niet af. Niet doen dus. In dat geval heb je gewoon de verkeerde condensator. Koop er dan eentje die geschikt is voor de juiste stroomsterkte.

Parallel kan wellicht (mits ook hier de stroomsterkte niet teveel wordt) door gebruik te maken van een kroonsteentje van 2 breed.
Een condensator heeft 2 aansluitingen. Je praat over een 3-fasekabel, maar daar kunnen dus maar 2 adres van gebruikt worden.
Door nu de 2 aders doormidden te knippen en weer te 'repareren' met een kroonsteentje kun je er op dat punt ook je condensator er tussen schroeven, zonder dat er al te veel mechanische kracht op de condensator komt.
Draai de schroeven van je kroonsteentje goed vast, maar overdrijf niet. Want dan druk je de dunne draadjes van de condensator kapot.