Waarom moet een spaarlamp opwarmen? En wat houdt het precies in?

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk, het vergelijken van gloei- , led- en spaarlampen. Ik vroeg me het volgende af: Waarom moet een spaarlamp opwarmen? En wat houdt het precies in? Ik heb zowel op internet als in boeken gezocht, maar helaas het antwoord nog niet gevonden.

Alvast bedankt voor de hulp!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
fremar
10 jaar geleden
voor zover ik nog weet moesten vroeger de eerste dimbarespaarlampen eerst enkele minuten opwarmen voor ze te kunnen dimmen.

Antwoorden (3)

Nee, het vaak aan- en uitdoen van spaarlampen of tl-verlichting kost geen extra elektriciteit, maar het zorgt wel voor wat extra slijtage aan het startmechanisme van de lampen. Veel spaarlampen moeten eerst opwarmen voor ze op volle sterkte branden. Er zijn wel spaarlampen op de markt waarbij dat sneller gaat, speciaal voor ruimtes waar u direct veel licht nodig heeft.

Toegevoegd na 2 minuten:
Doordat een spaarlamp moet opwarmen duurt het even voordat deze op volle sterkte brand, hierdoor wordt de spaarlamp minder snel uitgedaan als men een ruimte verlaat, waar men later terug komt, wat ten kosten gaat van de besparing.
10 jaar geleden
Een spaarlamp is gewoon een in elkaar gedraaide tl buis. Hij werkt met electronen die los komen van een electrode (kathode) en dan door een ijl edelgas naar de ander kant van de buis reizen en onderweg kwikatomen ioniseren. De door de kwikatomen geproduceerde UV straling wordt door een poeder aan de wand ingevangen en weer uitgezonden als zichtbaar licht. Het gas en de lamp moeten dus opwarmen om het kwik de tijd te geven om te verdampen.
Om de electronen van de kathode te laten ontsnappen helpt een hoog voltage en een hoge temperatuur van de kathode. De starter van de TL buis helpt door even wat stroom door de kathode te laten lopen om hem roodgloeiend te maken, waardoor na enige tijd de stroom van elektronen door de buis heen die taak overneemt. Bij de spaarlamp is het voorschakelapparaat inclusief starter ingebouwd in de lamp met uitzondering van speciale lampen voor de horeca.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het opwarmen van fluorescentielampen heeft ook veel te doen met de dampdruk van het aanwezige kwik, fluorescentielampen behalen hun hoogste efficiëntie bij 25°C rondom de lamp. Beneden die temperatuur gaan de lampen flakkeren en/of minder licht geven, hetzelfde met een te hoge temperatuur.