Hoe heten de "ringetjes" aan het uiteinde van oordopjes en wat doen ze?

Aan het plugje van je oordopjes, koptelefoon e.d. zit een plugje, die je in je telefoon, computer, boxjes e.d. kunt stoppen. Hier zitten vaak een soort van 'ringetjes' om waarvan ik geen flauw idee heb hoe ze heten. Soms zijn het er 2, soms 3. Weet iemand hoe deze dingen heten, wat ze doen, en of het aantal 'ringetjes' uitmaakt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (2)

Dat is een isolatie ringetje.

Het snoertje dat vanaf de plug loopt heeft verschillende ader, elke ader in het snoertje heeft een eigen aansluiting op het apparaat nodig. Daarom heeft zo'n pennetje op een jackplug ringetjes van isolerend materiaal tussen de verschillende aansluitingen zitten.

Bij een stereo plug is de tip links, het stukje tussen de twee isolatie ringetjes rechts en de rest de aarde aansluiting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maakt het voor een telefoon, laptop, boxjes e.d. uit of je er eentje met 2 of 3 ringetjes gebruikt? Bij mijn Galaxy S3 hebben de standaard oordopjes 3 ringetjes, maar ik sluit mijn telefoon ook wel eens aan op boxjes en dat gebeurt door middel van het snoertje op de foto in mijn vraag, namelijk met 2 ringetjes.... kan dit kwaad?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het maakt niet uit of dat je een 3,5 mm jack met twee of drie ringen gebruikt. Bij de variant met drie ringen zie je dat je altijd een microfoon en/of volumeregeling en/of opneem knop heeft. Deze krijg je tegenwoordig met elke nieuwe telefoon mee (voornamelijk de iets duurdere). De middelste ring is dan als het ware de aansluiting voor de extra functionaliteit (Alles werkt met een digitaalsignaal (hoog- laag, 1/0 of I/O) Hier is wel een encoder voor nodig voordat je telefoon hier iets mee kan, dat is ook de reden waarom je microfoon op je samsung headsetje niet zal werken op je laptop met een gescheiden microfoon en audio poort).
De 3,5 mm plug heeft twee, drie of vier aansluitingen, gescheiden door de genoemde ringetjes.
De aansluitingen worden in het Engels "tip", "ring" en "sleeve" genoemd.
Het is afhankelijk van welk accessoire er mee aangesloten wordt wat de functie is:
Bij twee aansluitingen (1 ring) kan een mono-oordopje of b.v. een afstandsbedieningsschakelaar worden verbonden.
Drie aansluitingen (2 ringen) wordt normaal gebruikt voor een stereo koptelefoon of oordopjes ZONDER microfoon, of voor stereo lijnsignaal.
De tip is links, de ring is rechts en de sleeve is aarde voor links en rechts.
Voor een set oordopjes mét microfoon of headset voor een GSM wordt een plugje met vier aansluitingen gebruikt: links op tip, rechts op ring1 - maar voor ring2 en sleeve is het merkafhankelijk welke van de twee aarde is en welke de microfoonaansluiting.
Bovendien wordt tussen deze laatste twee de commando’s van de knopjes op het microfoongedeelte halverwege de kabel van de oordopjes doorgegeven.