Ingestelde temperatuur op 15 graden, toch is de verwarming gloeiend heet indien opengedraaid. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
31.3K

Antwoorden (3)

Het zou kunnen dat je geen modulerende, maar een gewone aan/uit-thermostaat hebt. Als de thermostaat aan springt, gaat de verwarming op volle kracht draaien en wordt de radiator heet. Als de gewenste temperatuur (bijna) bereikt is, schakelt hij weer uit. Het nadeel van dit systeem is, dat als de thermostaat eenmaal uit staat, de radiators nog steeds warm zijn. De kamertemperatuur kan daardoor nog even oplopen.
Er zijn overigens intelligente aan/uit-thermostaten die dat zoveel mogelijk tegengaan.

Als je een ketel hebt die geschikt is voor een modulerende thermostaat, dan is dat nog mooier. Bij een modulerende thermostaat hoeft de ketel niet altijd op volle kracht te draaien, maar kan hij ook zachtjes aan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als het in de kamer warmer is dan 15 graden, en de verwarming gaat toch vol aan als de thermostaat op 15 staat, dan is er waarschijnlijk iets mis met de thermostaat of met de elektronica van de ketel.
bamibal
10 jaar geleden
Waarschijnlijk is de besturingsprint die in de ketel zit defect. Daardoor reageert de ketel niet meer op de kamerthermostaat en blijft de gasklep open en de ketel dus doorstoken.
Testje: Trek de stekker van de ketel maar eens uit het stopcontact en doe deze er na een paar minuten weer in. Als dan de hoofdbrander meteen aanslaat is het die print.
PS: Zorg hierbij dat die kamerthermostaat op zijn laagst staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De ketel levert als hij brandt altijd heet water zodat de radiatoren behoorlijk warm worden.
De radiatoren warmen de kamer op totdat de luchttemperatuur in de kamer op de plek van de thermostaat de ingestelde 15 graden bereikt, de thermostaat schakelt dan de ketel uit.
Er blijftdan nog een tijdje afkoelend heet water door het verwarmingssysteem circuleren waardoor de radiatoren langzaam afkoelen.
Pas als de luchttemperatuur in de kamer weer onder de ingestelde temperatuur komt dan zal de ketel weer aanslaan en de radiatoren verwarmen.
De watertemperatuur is altijd veel heter dan de ingestelde kamerthermostaat omdat de warmte alleen dan snel in de kamer verspreid wordt.