Is er een probleem met de tijdomschakeling van de atoomklok bij Mainflingen?

Ik heb een radiogestuurd klokje (zie
http://www.goeievraag.nl/vraag/Cryofiel.414736 ) dat een tijdsignaal ontvangt dat wordt uitgezonden vanuit Mainflingen bij Frankfurt. Toen de zomertijd inging, gaf dat klokje automatisch de juiste (zomer)tijd aan.

Nu de wintertijd is ingegaan blijft het klokje op zomertijd staan.

De ontvangstindicatie geeft aan dat het radiosignaal goed wordt ontvangen. Ik heb het klokje zelfs vier uur voor het zolderraam gezet, ver van alle stoorbronnen en gericht op Mainflingen, zodat het signaal zelfs nog beter doorkwam dan nodig. Maar het klokje blijft een uur voorlopen.

Is er een probleem bekend met het tijdsignaal uit Mainflingen?

Toegevoegd na 11 uur:

Vanochtend om 07:05 zag ik dat mijn klokje ineens 07:05 aangaf - de juiste (winter)tijd dus. Kennelijk had het gedurende de nacht toch de nieuwe tijd doorgekregen.

Kan het zijn dat mijn klokje alleen rond middernacht naar het juiste uur kijkt, en op andere tijdstippen alleen de minuten en seconden gelijkzet? Of heeft vanochtend in alle vroegte de eerste technicus die de atoomklok bewaakt gezien dat er iets fout was en een correctie uitgevoerd?

Of is mijn klokje gewoon wat traag van begrip?

Cryofiel
10 jaar geleden
9.7K
Reddie
10 jaar geleden
Mij niet bekend. Mijn nummermelder is (tot mijn verbazing) keurig omgeschakeld. Waarschijnlijk omdat de computer van mijn provider zelf omschakelt, net als mijn computers.
Ga klagen. Meestal vinden technici het leuk om endelijk eens waardering voor hun werk te krijgen. Echt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Had ook eens zo een klokje, maar nooit echt gemerkt dat hij ook daadwerkelijk de tijd goed aangepast heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel, mijn wekker heeft ook een dag gewacht. Een goedkope radiografische wekker van de Hema

Het beste antwoord

Cryofiel dat kan.
Ik vond deze uitleg:

Een interessante situatie ontstaat bij de overgang tussen zomer- en wintertijd en als er een schrikkelseconde wordt ingelast. Deze afwijkingen worden een uur vooraf aangekondigd met bit 16, respectievelijk 19. De klok ontvangt dus een uur lang elke minuut een aankondiging. Die aankondiging kan dus haast niet gemist worden - zelfs niet als de ontvangst af en toe wegvalt. Zou deze aankondiging er niet zijn, dan zou de tijd onverwacht verspringen, en de klok zou dat als een ontvangststoring beschouwen en er pas met enige vertraging op reageren. Dankzij de aankondiging kan de klok "weten" dat de tijd straks, op het hele uur, zal verspringen. Het gaat zelfs goed als er juist op het moment van de overgang een ontvangststoring is.

Veel goedkopere uurwerken of uurwerken die over beperkte energie beschikken (zoals horloges) synchroniseren overigens niet continu met de tijdseinzender, maar bijvoorbeeld slechts eens per uur of zelfs eens per dag.
In het laatste geval kan het dus gebeuren dat zo'n klok bijna 24 uur te laat de overgang van of naar zomertijd correct weergeeft, dus een uur voor- of achterloopt.

Gevonden uiteg staat weliswaar op Wikipedia, maar ik vond deze wel plausibel

Toegevoegd na 1 minuut:
Onder het Hoofdstukje:
Onregelmatigheden in het tijdsverloop

Toegevoegd na 7 minuten:
Neen, niet wikipedia, maar op radiopedia (net even anders)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dat kan het niet zijn.

Mijn man heeft zo'n horloge, radio gestuurd, atoomtijd, vanuit Mainflingen.
En die is keurig omgeschakeld.

Heel handig, die dingen.
Heel irritant ook, als het niet goed werkt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Nu gaat het om een G-shock van Casio,
maar daarvoor was het een echt goedkoop klokje van de Kijkshop
en die deed het ook altijd goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn klokje aktualiseert dagelijks de tijd om middernacht (0:00). Toch gaf hij ook de wintertijd juist aan. Ik weet alleen niet hoelaat hij precies werd omgezet en of dit door de klok zelf gedaan werd, of door de externe aansturing en of voor de wintertijdomstelling een extra signaal is verstuurd.

Toegevoegd na 34 minuten:
Wat ik zo op het internet kan vinden, hangt dat deels ook van het model klok af. Ook als de batterij minder wordt, wordt minder vaak de tijd synchroniseert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een "atoomwekker" met hetzelfde probleem. Hij wil niet automatisch omschakelen van zomer- naar wintertijd en anders om.

Mijn oplossing die prima werkt is dat ik de batterij er voor enkele seconden uithaal en dan weer terugplaats. De wekker stelt zich hierna in op de juiste tijd.