maakt de grote van een 12 volt accu uit?

Hoi ik heb verlichting die werkt op de 12 volt accus van een boormachine. Maar die gaan zo snel leeg kan ik een 12 volt auto accu aansluiten zonder dat de lichtjes doorbranden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

De grootte van de accu maakt zeker heel veel uit. En het soort accu ook. Een boormachine heeft meestal een Li-Ion accu. Dat is een modern type, heel populair omdat ze geen zgn 'geheugeneffect' hebben (dat wil zeggen dat de accu niet slijt van het voortijdig bijladen) en omdat ze compact zijn.
Het grootste nadeel van Li-Ion accu's echter, naast hun hoge prijs, is het feit dat ze heel snel verouderen (zelfs als je ze niet gebruikt, de capaciteit begint te dalen vanaf het moment dat ze de fabriek verlaten). Na twee jaar zijn de meeste al onbruikbaar. (als je het mij vraagt is het adverteren met "geen geheugeneffect" dus pure misleiding, maar dat terzijde).

Ik weet niet waar jij je 12V verlichting voor wilt gebruiken, maar als de afmeting en het gewicht jou niet veel uitmaken, dan heb je veel meer aan een auto-accu. Die zijn gemaakt op basis van lood (vandaar hun enorme gewicht) en hebben heel andere eigenschappen: je mag ze ook altijd bijladen zonder dat ze slijten, ze gaan heel erg lang mee, hun kwaliteit loopt maar heel langzaam terug en ze kunnen veel stroom leveren. Nadelen zijn er ook, behalve hun gewicht en omvang: ze produceren tijdens het laden een naar gas, je mag ze nooit (echt NOOIT) volledig ontladen, ze moeten altijd in actie zijn (dus als je ze niet ontlaadt moet je ze opladen; stilstaan mag niet).
Iets vergelijkbaars geldt voor gel-accu's, alleen zijn ze iets duurder en iets compacter.
Stel dat het je gaat om noodverlichting, die aanschakelt zodra de 220 wegvalt. In dat geval is een lood-accu of een gel-accu ideaal: als de 220 ingeschakeld is, hangt de accu aan de lader. En zodra de 220 wegvalt moet de accu aan het werk. In dat geval gaat die accu tot wel 20 jaar mee.

Dan nog jouw vraag over het doorbranden van je lampjes: de capaciteit van je accu (de grootte dus) zegt iets over de snelheid van ontladen, niet over de spanning die hij afgeeft. Dus als je 12V lampjes hebt, gaat het goed bij iedere 12V accu.

Het enige waar je even op moet letten is dat de lader niet blijft doorgaan tot ver boven de 12V. Sommige laders laden een 12V accu op tot wel 14V, dat is niet goed voor je lampjes. Maar die informatie kun je snel genoeg op de verpakking van de lader vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
natuurlijk kun je een autoaccu erop aansluiten ,daar gebeurd niets vreemds mee ,de lichten blijven veel langer branden op een autoaccu ,er zit veel meer stroom in de accu (Amp) het voltage wat ervoor zou zorgen dat de lampen doorbranden is gelijk ( 12 volt ) eventueel kun je ook nog gebruik maken van een transformator als je een stopcontact in de buurt hebt .