Welke sensoren geven aan dat de koppen van mijn scheerapparaat schoongemaakt moeten worden?

Wanneer ik een baard van 2 dagen geschoren heb, licht er op mijn Philips RQ1051 scheerapparaat een signaaltje op dat aangeeft dat de scheerkoppen vol zijn en schoongemaakt moeten worden. En natuurlijk ook wanneer ik 2 dagen achtereen scheer zonder tussentijds schoonmaken. Na een baard van één dag niet.
Hoe weet het scheerapparaat dit?
Of beter gezegd: Hoe méét het scheerapparaat dit?
Het gewicht van de afgeschoren haartjes meten? Denk ik niet.
Geluidssignaaltjes door de scheerkoppen? Lichtmeting?
Als ik de scheerkoppen, na grondige schoonmaak, inwendig bestudeer, kan ik niets zien wat op een sensor lijkt.
Wat triggert dat schoonmaak-signaal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Cryofiel
14 jaar geleden
Goeie vraag! Ik weet het niet, ik ben benieuwd naar de antwoorden. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de wrijving wordt gemeten, ofwel de kracht die nodig is om de scheerkoppen te laten draaien. Hoe meer haartjes, hoe meer wrijving moet worden overwonnen. Omdat dit slechts een gok is, zet ik deze tekst bij de reacties, en niet als antwoord.

Antwoorden (2)

Wat ik weet van mijn vorige Philips scheerapparaat is dat dit te maken had met tijd. Hij onthoud de duur van de scheerbeurten en baseerde hierop wanneer je schoon moet maken. Tevens baseerde het scheerapparaat hierop ook de verwachte aantal scheerbeurten. Ik heb dit toen uitgeprobeerd door het apparaat onbelast te laten draaien en dus ook toen de meldingen voor schoonmaken en dat het aantal scheerbeurten op 0 stond zonder dat de batterij leeg was, of het reservoir vol. (Het aantal scheerbeurten werd in het begin van ingebruikname geleerd door het apparaat en stond daarna dus vast, dit was wel aan te passen door de leerfunctie weer in te schakelen)

Het is aannemelijk dat je met een baard van 2 dagen ook veel langer bezig bent dan een normaal beurtje, en het apparaat dus de tijd van 2 normale beurten benaderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad onthoudt hij de tijd van het scheren.