hoe stel ik nu een tijdklok in en wat gebeurt er dan als het winterijd wordt?

Ik wil nu een tijdklok inschakelen, maar als het wintertijd wordt verandert de tijd. Hoe stel ik de klok in zodat hij in de wintertijd wel op het juiste ogenblik in gaat. Het is niet erg als hij nu wat vroeger of later begint, maar ik raak in de war. Tijd van de klok vooruit of achteruit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5K

Antwoorden (2)

In werkelijkheid is het in de zomertijd een uur vroeger dan wat de klok aangeeft. Dus in de nacht dat de klok verzet wordt, in het laatste weekend van oktober, wordt deze een uur terug gedraaid. De nacht duurt dan een uur langer.

Om te kunnen vertellen hoe je die tijdklok instelt zul je moeten vermelden om wat voor klokje het gaat.
Amadea
10 jaar geleden
Als de klok nu om 20:00 uur aan gaat gaat die na de ingang van de wintertijd om 19:00 uur aan.

Dus je moet hem nu een uur LATER zetten dan wat je van plan bent, als je wilt dat de klok in november om 18:00 uur aan gaat moet je hem nu op 19:00 uur zetten.

In het vóórjaar gaat de klok vóóruit, dus wat eerst 6 uur ‘s ochtends is is dan 7 uur ‘s ochtends. Blijft over dat de klok in de herfst achteruit gaat: wat nu 11 uur ‘s ochtends is is dan 10 uur ‘s ochtends.

Toegevoegd na 1 dag:
Oja, de wintertijd gaat pas in op 27 oktober.