Heb je een brevet nodig voor een rc helicopter?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij niet het is wel aan te raden een paar vlieglessen te nemen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Belgie of nederland?

Antwoorden (3)

Ik lees op vele fora dat je toch een brevet moet hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt zo'n ding laten vliegen zonder 'vliegbewijs', in ieder geval als het niet zwaarder weegt dan 25 kg.

Dit is te lezen in de toelichting onderaan de tekst "Regeling van de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat van 2 december 2005, nr. HDJZ/LUV/2005-2297, Hoofddirectie Juridische Zaken, houdende nadere regels voor vluchten met een modelvliegtuig (Regeling modelvliegen)"

Daarin staat onder meer:

"Voor modelvliegtuigen waarvan de totale massa ten hoogste 25 kg bedraagt zijn al delen van de luchtvaartwet- en regelgeving niet van toepassing verklaard:

a. artikel 2.1, eerste en tweede lid, van de Wet luchtvaart met het verbod om een luchtvaartuig te bedienen zonder het daarvoor geldige bewijs van bevoegdheid of gelijkstelling, zodat voor het besturen van een modelvliegtuig geen door de Minister van Verkeer en Waterstaat afgegeven vliegbewijs nodig is (Artikel 11 van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart);"

Het is de moeite waard om de regels over modelvliegen eens te lezen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt ik ga het doorlezen
Nee je hebt geen brevet nodig. Ookal is het wel handig om het in kleine stapjes te leren om met een helicopter te vliegen, en niet zoals mij meyeen de propellors stuk te vliegen:)