batterij van 600 MAH en ik doe er 3 in dan heb ik 1800 mah, klopt deze opmerking wel?

of blijft het gewoon 600 mah?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (4)

Dat hangt ervan af of je de batterij in serie of parallelschakeling zet.

Bij serieschakeling telt men de spanning op en blijft de capaciteit in Ah die van de enkele toegepaste batterij.

Bij parallelschakeling tel je de capaciteiten in Ah op en is de spanning dezelfde als die van een enkele batterij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie ook mijn reactie. mAh zegt iets over de totoale capaciteitt, niet over de stroom die op een bepaald moment geleverd kan worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik corrigeer mijzelf; inderdaad, in serie is de spanning drie maal zo hoog, met dezelfde capaciteit. De energie (spanning x stroom x tijd oftewel Wh) wordt wel altijd drie maal zo hoog als er drie van die batterijen gebruikt worden.
Als ze in serie geschakeld zijn dan blijft er 600 mA per uur stromen. Schakel je ze parallel dan stromen ze alle drie tegelijk leeg met in totaal 1800 mA per uur. Denk aan gieters met water. Gooi ze achter elkaar leeg, dan kun je langer gieten. Gooi ze alle drie gelijktijdig leeg. Dan kun je veel gieten maar maar dan duurt het kort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
600mAh betekent dat een batterij 600mA (0,6A) één uur kan leveren, en dan is deze leeg. Of bijvoorbeeld 300mA gedurende 2 uur. Het geeft dus aan hoeveel stroom de batterij in totaal kan leveren. Het geeft niets aan over hoeveel stroom de batterij op een bepaald moment kan leveren zonder kapot te gaan.
Als je dus 3 van die batterijen hebt heb je dus inderdaad 1800mAh tot je beschikking.

Overigens moet je wel uitkijken of zo'n batterij er wel tegen kan dat je een uur lang 600mA trekt. Of een half uur 1200mA. Of een kwartier lang 2400mA. Het kan heel goed zijn dat de batterij daar kapot van gaat.

Toegevoegd na 10 minuten:
In serie is de spanning (voltage in de volksmond) drie maal zo hoog, met dezelfde capaciteit.
Parallel blijft de spanning hetzelfde, maar wordt de capaciteit drie maal zo hoog.

De energie (spanning x stroom x tijd oftewel Wh) wordt wel altijd drie maal zo hoog als er drie van die batterijen gebruikt worden, of ze nou parallel of serie geschakeld zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1 min van mij. Je heb de vraag niet goed lezen, er wordt niet over spanning gepraat (volt) ook niet over wattage de vraag gaat ook niet over de tijdsduur! Je berekening kloppen overigens wel maar dat wordt niet gevraagd.
1800mAh Als de spanning gelijk blijft
600mAh als de spanning verdrievoudigd