Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Na de schakelaar bruin draad gebruikt kan ik zwart er op aansluiten?

Na de schakelaar is er bruin draad gebruikt om de plafondlamp aan te sluiten. Kan ik nu het beste verder gaan met bruin of met zwart? En verbind ik deze draden met een lasdop of een kroonsteentje?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verder gaan met zwart (dan is daarna in iedergeval duidelijk dat het om een geschakeld fase gaat). Verbinden met een kroonsteentje (geschikte) kan wel maar bij soepele (meer aderig) draad gebruik maken van z.g. adereindhulsjes.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De bruine draad is normaliter de fasedraad. De aanvoer van de spanning, dus van de meterkast naar de schakelaar.
Tussen schakelaar en (plafond)lamp of tussen de twee schakelaars van een zg. hotelschakeling (twee schakelaars voor 1 lamp) worden doorgaans zwarte draden gebruikt (schakeldraad).
Van de lamp naar de "nul" is blauw gebruikelijk.
Verder kun je een geel/groene draad tegenkomen als aarding.

Een kroonsteentje is natuurlijk prima, voor verbinding van twee draden.
Voor een kruispunt van 3 of 4 draden gebruik je een lasdop.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de bouwmarkt raden ze mij aan om verder te gaan met zwart draad vanuit de bruine draad. Maar dan is het noodzakelijk om het bruine draad zwart af te tapen zodat je als huiseigenaar nooit aansprakelijk gesteld kan worden.

Andere antwoorden (1)

Zelf gebruik ik graag wago klemmen. Zijn geschikt voor solide kern en zachte kern. Je klikt het klemmetje open, kern erin en dichtklikken. Erg handig.

Toegevoegd na 29 seconden:
Google even op "wago klem"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding