Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom verbruikt een GPS-ontvanger relatief veel energie?

Een GPS-ontvanger verbruikt relatief veel energie. Dit geldt zelfs voor een GPS-logger, die dus alleen een GPS-ontvanger heeft maar geen schermpje of andere verbruikers (en het loggen van de gegevens kost vrijwel geen energie).

In een telefoon, bijvoorbeeld, is het juist de zender die de meeste energie verbruikt. Daardoor heeft een telefoon (zolang je Internet en wifi uitzet) een enorm lange standby-tijd van al gauw tien dagen, en slechts enkele uren spreektijd.

Maar een GPS-ontvanger heeft geen energieslurpende zender, er zit enkel een ontvanger in, en wat rekenchips.

Waarom gaat de batterij van een GPS-ontvanger (zelfs van een GPS-logger) dan toch maar zo kort mee? Waar gaat al die energie aan op?
 

Cryofiel
10 jaar geleden
661

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je vraagt waar al die energie aan op gaat. Het antwoord is eenduidig: alleen maar aan warmte. Iets anders is niet mogelijk.
(Lees meer...)
escape
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Er zijn best andere mogelijkheden. Hij zou kooldioxide uit de lucht kunnen omzetten in koolmonoxide en zuurstof. Maar goed, je begrijpt denk ik wel wat ik met mijn vraag bedoel.
escape
10 jaar geleden
In dat geval zouden GPS-ontvangers een nuttig wapen zijn in de strijd tegen het broeikaseffect.Ik zie een navigatiesubsidie in de lucht hangen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding