Hoe maak ik een systeem gelijk aan dat van pop up koplampen?

Ik zou graag op mijn boot speakers uit het dak van mijn boot laten kunnen schuiven eigenlijk een soortgelijk systeem willen aanbrengen als auto's hadden voor koplampen(pop up headlights). Ik heb alleen geen idee hoe dit het makkelijkst en goedkoopst gemaakt kan worden (verticale actuatoren zijn vrij duur toch?).

Het dak is vrij dun (4 MM staal) en er is ruimte genoeg onder, ik heb beschikking over 12V en besturing door middel van een Raspberry Pi. Het gaat mij dus puur om de nodige componenten om het geheel omhoog te laten komen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je zou iets kunnen knutselen met een oude ruitenwissermotor van een auto, deze werkt op 12 V.
Je zult dan wel eindschakelaars moeten monteren voor beide uiterste standen.
Het lijkt me trouwens een hoop moeite voor een grappig maar tamelijk zinloos effect: als je de speakers gewoon vlak in jouw plafond monteert dan zullen ze nauwelijks anders hoeven klinken dan wanneer ze schuin naar beneden stralen.
Bovendien zal bij vlakke montage van inbouwspeakers de ruimte tussen plafond en dek als klankkast werken zodat je betere basweergave hebt dan met kleine gesloten kastjes die naar beneden klappen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar hoe had je dat dan in gedachten qua de echt de montage tandwielen of iets uifschuifbaars?? en helaas is er geen ander optie dan dit er is helaas geen ruimte :(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan de situatie natuurlijk niet precies inschatten, maar je kunt de motor ergens plaatsen waar plek is en de beweging overbrengen met staalkabeltjes.
De ruitenwissermotor is voorzien van een tandwieloverbrenging, de staalkabeltjes kun je vrijwel direct aan de as vast maken waar normaal de wissers mee aangedreven worden. Ik begreep trouwens dat de speakers benedendeks moesten zijn, maar bovendeks zou ook moeten kunnen. Wel is het lastig om de zaak dan waterdicht te krijgen.
Een ruitenwisser motor zou inderdaad een leuke alternatieve oplossing zijn. Er is echter wel wat relatief ingewikkelde schakeling met eindschakelaars en relais nodig. Bovendien zou een ruitenwissermotor wel een beetje erg agressief reageren.

Beter is een 12-24 V DC motortje met vertraging en een H brug schakeling L298 met eind schakelaartjes. Deze zitten ook in professionele zoeklichten. Dan kan het geheel met bijvoorbeeld een tandsnaar of tandhevel of andersoortige overbrenging bediend worden.
Succes