Kan het dat ik op mijn nieuwe fornuis een 'gewone' stekker moet aansluiten i.p.v. een perilex?

Het fornuis is geleverd zonder snoer of stekker. Daar waar je een snoer kunt aansluiten staan een aantal schema's (zie afbeelding). Het schema linksboven lijkt aan te duiden dat er slechts één fasedraad, één nuldraad en een aardedraad nodig zijn. Is dit inderdaad zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Let op dit kan een op het Engelse ge baseerde aarde zijn (o) . In Engeland heeft men een ander soort aanleg van aarde .

Antwoorden (4)

Je hebt de keuze tussen 1 fase (stopcontact zeg maar) 2 fase's of 3 en dat is dan een perilex
Want zeker op 1 fase zul je niet alles tegelijk aan kunnen zetten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor de duidelijkheid links boven op je foto is 1 fase rechts is de 3 fase oftewel perilex en onder is met 2 fase's dus 2x 220 en let op dit moeten wel aparte groepen zijn
Dat hangt ervan af welk stopcontact de elektricien voorzien heeft waar uw fornuis komt.
Als het gewoon stopcontact is moet u het inderdaad aansluiten zoals u beschrijft.
Als het een 3-fasig stopcontact is moet u eens kijken op u elektriciteitsmeter wat erop staat als voeding. 3 x 230V of 3 x 400V + N.
Bij 3 x 400V + N moet u het aansluiten zoals de figuur rechtsboven.
Bij 3 x 230V is het onderste schema .
Kijk gelijk ook eens wat de waarde van de zekering of automaat is voor die aansluiting.
Dan kan ik nog info geven over de sectie (mm²) van de kabel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op jouw foto is niet duidelijk te lezen wat de vermogens (W) per onderdeel van het fornuis zijn, bedenk dat op een stopcontact op een 16A groep slechts 3680W aangesloten kan worden. Als je fornuis meer vermogen in totaal gebruikt dan kun je niet alle onderdelen van het fornuis tegelijk inschakelen. Je zult dan toch het fornuis beter op 2 of 3 fasen moeten aansluiten. Als er al een Perilex stopcontact in de keuken is dan moet je even controleren hoe dat stopcontact is aangesloten.
Ik heb zelf 3 verschillende Perilex aansluitmogelijkheden gezien: 3 fasen van 16A met 1 nuldraad, 2 fasen van 16A met 2 nuldraden en 1 fase van 25A met 1 nuldraad. De laatste versie had extra dikke draden en een 25A zekering in de groepenkast. Met 25A kun je totaal 5750W aansluiten, maar gewone stekkers en stopcontacten kunnen deze stroom niet aan!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uit het onderste plaatje blijkt dat het fornuis maximaal 7,4 kW opnemen kan. Dat kan net met 2x 16A aansluiting, maar beter is dit gewoon op 400V aan te sluiten. Maar dan moet dit natuurlijk wel aanwezig zijn in de keuken.

Volgens mij is plaatje 1 linksboven 3x een 220V aansluiting (elk met 16A afgezekerd), deze aan elkaar geknoopt en aan de andere zijde 2 nuldraden aan elkaar geknoopt. Dus enkel 1 fasedraad en 1 nuldraad gaat enkel als deze voldoende afgezekerd is (ca. 35A). Dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk en onlogisch. Wellicht kan en mag dit (ik ken de huidige NEN niet), maar mijn voorkeur heeft het niet.