Heb ik in mijn bestelbus stroom uit een generator of een accu nodig?

Misschien een domme vraag, maar stel ik heb stroom in mijn bestelbus nodig. Meerdere apparaten zoals laptop, televisie etc. Hoe kan ik deze van stroom voorzien? Moet dit met een generator of een accu? En hoe kan ik deze aansluiten aan mijn apparaten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

In Campers/ Camperbusjes wordt op verschillende manieren van "stroom" gebruik gemaakt, tegenwoordig steeds meer d.m.v. zonnecellen die z.g. (zware) huishoud accu's bijladen.
Zoek daarom eens op sites voor electriciteit in campers!
Bijv.:
http://www.dewitschijndel.nl/onderdelen/tips/elektriciteit/stroom-in-de-camper/
of
http://www.camper-freaks.nl/stroomvoorziening.htm

Verder kan het interessant zijn om zoveel mogelijk apparatuur voor 12 V aansluiting te gebruiken, er zijn ook TV's op 12 V die in huis met een los power supply op 230 V gebruikt worden. Voor Laptops zijn meerdere autoladers te koop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat kan u doen met een 12Vdc naar 230Vac converter.
U zal er wel moeten op letten om de motor regelmatig te laten draaien om de accu bij te laden.
Een generator (eigenlijk alternator) zal continu moeten draaien als u met die toestellen wilt werken en zal dus veel duurder uitkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Let op een automoter die stationair draait laad de accu niet op
HeerVoldemort
10 jaar geleden
@Deaal, wat is dan het doel van een auto stationair laten draaien, terwijl een andere auto met behulp van startkabels, aan de stationair draaiende auto gestart word? pffft dat is best een mond vol, maar ik denk dat je snapt wat ik bedoel. Niet dat ik je dus niet geloof, maar dat was wel het eerste wat ik me meteen af vroeg toen ik reactie las.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als aanvulling op de antwoorden; zoek eens een camperdealer of 4x4 specialist op (en dan wel eentje die accecoires voor expeditie voortuigen verkoopt en/of dan wel expedietie voertuigen helemaal prepareerd). Hier hebben ze ook slimme oplossingen, bv plaatsen van extra accus met daarop speciale laadbeveiligingen en, belangrijker, beveiligingen die voorkomen dat de voertuigaccu leeggetrokken wordt
Een 12/24 VDC naar 230 VAC Omvormer word een Inverter genoemd niet een converter daarbij moet je letten dat de meeste Inverters een Square Wave genereren en niet een echte sinus dit kan soms funest zijn voor gevoelige apparaten wil je zeker zijn van een Sinus Inverter dan betaal je daar ook veel meer voor