Hoe vaak wordt je 'atoomklok' gesynchroniseerd?

Al mijn klokken op batterijen in huis lopen op een gegeven moment achter op mijn (cresna) 'atoomklok'. Maar die klok loopt zelf ook op batterijen, die dus steeds leger raken en dus slechter/langzamer werken. Wordt dan de synchronisatie (door die echte atoomklok ergens in Duitsland) ook steeds frequenter of blijft die bijvoorbeeld standaard elke minuut synchroniseren?

10 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

Het DCF77 signaal wordt continue uitgezonden, een klok die je thuis hebt zal echter niet voortdurend de ontvanger voor het signaal ingeschakeld houden omdat dat de batterijen sneller zou doen leegraken.
De meeste klokken en horloges zullen één of meer keren per nacht even de tijd checken en daarna weer op interne klok verder gaan. Een dergelijke klok gaat dus niet bij leegraken van de batterij vaker checken.
Vrijwel alle elektrische klokken gaan op den duur achter lopen omdat het motortje niet sterk genoeg is om de secondewijzer voorbij de 45 seconden te trekken.
Ook een DCF77 klok zal op den duur daardoor achter gaan lopen, alleen als de klok zelf "ziet" waar de wijzers staan zal na sync toch weer even gelijk lopen, de klokken waarbij je eerst na reset alle wijzers zelf op 12 uur moet zetten zullen steeds meer achter gaan lopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb in Rotterdam ook wel eens zo`n professionele klok gezien, en wat ik me kan herinneren heeft hij een afwijking van enkele milliseconden in iets van de 10000 jaar of zo. Bij mijn weten heeft het totaal geen nut meer om hem ooit te synchroniseren. In de loop van de tijd en dan praten we over Miljoenen jaren is dan iedereen gewend aan tijdstippen welke bij Dag en Nacht horen. Maar goed er zal over een Miljoenen jaren ook vast wel een wetenschapper zijn die weet dat hij even een seconde voor of achteruit gezet moet worden.

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik zie dat dit niet helemaal antwoord op jouw vraag is. Echter heeft met de bovengenoemde uitleg synronisatie elke minuut totaal geen nut. Hooguit na het vervangen van je batterij !
10 jaar geleden
erotisi
10 jaar geleden
Ik bedoel niet zozeer die dure atoomklok zelf maar de klokken die hij wil synchroniseren. Dus dat klokje bij mij thuis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De nauwkeurigheid van de atoomklok zelf is zo groot dat men al enkele tientallen "schrikkelseconden" heeft ingevoegd tussen het begin van de 70er jaren en nu. De nauwkeurigheid van het klokje thuis is hooguit een tiende seconde, verder zal de looptijd van het signaal tussen Frankfurt en Nederland ook voor een meetbare vertraging zorgen.
Atoom klokken zenden continu signaal uit zodat een klok die pas aangezet wordt onmiddellijk de juiste tijd weergeeft.
Eens in de 24 uur, om 3h00 exact, wordt een synchronisatie signaal verzonden om de in werking zijnde klokken juist te zetten indien nodig.
Digitale klokken gaan dan direct de juiste tijd aanduiden.
Analoge klokken welke achter staan gaan naar 3h00.
De analoge klokken die voor staan gaan doordraaien voor het verschil tussen 3h00 - het verschil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het signaal wordt voortdurend uitgezonden, de klok zelf beslist wanneer hij wil synchroniseren. Dat is meestal op een paar momenten gedurende de nacht en altijd na reset of bij inzetten nieuwe batterij.
escape
10 jaar geleden
Ik snap niet waarom je zoveel onzin kletst over onderwerpen waar je totaal geen verstand van hebt.
DCF verstuurt elke minuut een volledig informatiepakket: bit (seconde) naam doel
0 M Minuutmarkering
1-14 gereserveerd
15 R 1 als reserve-zendantenne in gebruik is
16 A1 aankondiging omschakeling zomer/wintertijd
17-18 Z1, Z2 01 tijdens wintertijd, 10 tijdens zomertijd
19 A2 aankondiging van schrikkelseconde
20 S Start van tijdsbericht, altijd 1
21-24 eenheden minuten
25-27 tientallen minuten
28 P1 controlesom van bit 21-27
29-32 eenheden uren
33-34 tientallen uren
35 P2 controlesom bit 29-34
36-39 eenheden datum
40-41 tientallen datum
42-44 dag van de week
45-48 eenheden maand
49 tiental maand
50-53 eenheden jaartal (0..9)
54-57 tientallen jaartal (0..9)
58 P3 controlesom bit 36-57
(59) - ontbrekende impuls; markeert einde van een minuut
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Escape, ik ken de data en het protocol welke men stuurt maar het gaat hem hier om de synchronisatie impuls.
Ik heb die info gelezen in het Engels blad Electronics en ik ben wel 64 jaar oud maar mijn memorie doet het nog zeer goed.
Jammer genoeg staat het niet meer online en kan ik het niet meegeven.
Wellicht kan u dan ook verklaren wanneer exact de synchronisatie plaats vindt in plaats van botweg te verklaren dat ik onzin verklaar.
Als u het beter weet laat maar komen ik ben als elektronicus al heel mijn leven gewoon om bij te leren en nieuwe zaken te aanvaarden, ook van anderen (zonder anderen belachelijk te maken). Graag uw technisch antwoord.
escape
10 jaar geleden
De ontvangende unit kan zo vaak synchroniseren als ie zelf wil. Nou ja, wil, zo vaak als in het ontwerp besloten ligt. Sommige klokkenbouwers laten om bepaalde redenen hun uurwerk niet elke minuut syncen, andere, zoals Braun, doen dat elke minuut. Op een Braun wekker kun je uitlezen hoeveel minuten geleden voor het laatst contact is geweest met de moederklok. Deze klokken geven de zomer- en wintertijd zeer snel juist aan. Verder zal bij slechte ontvangstcondities niet elke minuut gesynced kunnen worden. Computers storen heftig op de langegolffrekwentie van DCF. Om die redenen wordt meer en meer overgeschakeld op atoomtijd afkomstig van navigatiesatellieten. Ook daarbij kan elke minuut gesynced worden.