Mag je de achterkant van een koelkast (het rooster) recht tegen de muur plaatsen?

ik heb een nieuwe koelkast (tafelmodel), mijn vorige koelkast heeft het relatief snel begeven (4 jaar) aangezien reparatie vrij duur was heb ik maar en nieuwe gekocht.

ik heb eerst contact gehad met de garantie helpdesk, hun inschatting was (over de telefoon) dat de thermostaat kapot aangezien de koelkast al eerder kuren had maar na een tijd weer inschakelde.

mijn vorige koelkast stond recht tegen de muur aan, maar daar hebben ze dat rooster aan de achterkant voor aangebracht dacht ik.

mijn nieuwe koelkast heb ik voor de zekerheid 1,5 cm van de muur af geplaatst, omdat de vorige koelkast dus waarschijnlijk een probleem had met de thermostaat.

maar als ik de koelkast recht tegen de muur plaats staat ie op een lijn met het keukenblad, war er mooier uitziet MI. het is dus puur optisch waarom ik de koelkast recht tegen de muur zou willen zetten.

op de koelkast staat een gasstel mocht dit van belang zijn.

in de handleiding kon ik hier niks over vinden, weet iemand of ik een koelkast gewoon recht tegen de muur kan zetten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Je kunt hem tegen de muur zetten, maar lees even de voorschriften in het boekje dat je bij de levering gekregen hebt, daar vind je geheid de richtlijnen. Overigens hebben koelkasten bepaald niet het eeuwige leven, dus is 4 jaar niet eens zo beroerd. Ik heb er een gehad die 20 jaar meeging maar de laatste sneuvelde ook na 4 jaar. En dan beter gelijk een nieuwe superzuinige kopen in plaats van een energievreter met een dure reparatie.
Normaal steekt het blad iets uit zodat het rooster achter vrij blijft. Het is wel aan te raden op regelmatige tijden de stofzuiger over het rooster te halen, zodat de warmteafgifte niet wordt gestoord. Van opzij komt de ventilatie toch wel langs. Zet in de keuken wel regelmatig een raam open, wellicht helpt dat iets in de luchtstroming.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die mag gerus tegen de muur staan als er maar voldoende luchtdoorstroming is van onder naar boven. Achter op her bovenblad is een rooster welke nooit mag afgesloten worden met bv een tafelkleedje of andere voorwerpen.
In het handboek staan normaal de afmetingen opgegeven welke u moet respecteren.

Dat terug aanschakelen na een tijd van die oude koelkast heeft te maken met de motor temperatuurbeveiliging (Clixon) die ofwel defect is of die schakelt omdat de motor te heet wordt door slechte koeling of door langdurig te moeten draaien.
Zo een clixon kost maar +/- € 30 en vervangen is eigenlijk een kleine job.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
reparatie zou iig 100 euro kosten (60 euro voorrijkosten + 40 euro voor het onderdeel) voor iets meer dan het dubbele heb ik dan maar een nieuwe gekocht waar garantie op zat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor € 30 had u het zelf kunnen herstellen als mijn raad gevolgd had ! Is 15 minuutjes werk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2 linkerhanden :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen handige Harry in de familie of vriendenkring ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat wellicht wel, helemaal niet aan gedacht. eerst naar Bosch gebeld, zij waren vrij helder: niemand repareert Bosch behalve bosh zelf. En dan heb je dus 60 euro voorrijkosten.