Kan het kwaad als je lichtschakelaar op 'on' staat terwijl er geen lamp op aangesloten is?

Je kent het wel: Bedrading uit het plafon, zonder peertje. Je wilt de schakelaar uit laten voor je eigen veiligheidsgevoel. Maar toch tik je wel eens perongeluk tegen je schakelaar en weer je niet meer zeker of hij aan of uit staat. Kan dat kwaad?

Toegevoegd na 41 seconden:
Weet*

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (2)

4 zaken kunnen er gebeuren.
1 Er gebeurt niets , omdat de draadjes elkaar niet raken
2 Er gebeurt niets maar op het moment dat je één of beide draden aanraakt, krijg je electriciteit in je lichaam met alle mogelijke gevolgen
3 Je hebt kortsluiting omdat beide draden elkaar raken
4 één van de draden raken de aardingsdraad die eventueel aanwezig is, waarop dan de stroomverliesschakelaar uitspringt

Ja het kan dus kwaad als dat gebeurt, daarom altijd al de draden die je ziet goed apart af isoleren
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft aan dat er geen lamp op is aangesloten, dan zou er dus een fitting aan de draden zitten en kan het zo wie zo geen kwaad, maar uit de rest van je vraag blijkt dat het kale draden zijn. Zoals jumper al allerlei redenen geeft dat het niet is aan te raden kan het geen kwaad als je er maar voor zorgt dat de draden helemaal uit elkaar gebogen zijn, dan kunnen ze elkaar nooit raken.

Als je twijfelt en geen spanningzoeker bij de hand hebt dan kun je het beste met een geïsoleerde tang een van de draden zo hoog mogelijk op de isolatiemantel (dus net onder het blanke deel) vastpakken en dan van de andere draad afbuigen, waarna je de draad weer zo dicht mogelijk richting plafond buigt zodat die het plafond net niet raakt en je ook niet per ongeluk met de ene draad de andere draad kunt raken als je bijvoorbeeld een trap zou optillen om die te verschuiven.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het is natuurlijk alleen als noodmaatregel bedoeld om dit zo te doen, bijvoorbeeld als je het plafond zou willen witten, maar veiligheidshalve zou je altijd beter een fitting aan die draden kunnen zetten en er toch een lamp in draaien dan kan er zeker niets misgaan.