Waarom bestaan er zoveel verschillende batterijen?

Als je vroeger een batterij nodig had, dan kocht je een "witte kat" en die was overal goed voor. Vandaag de dag heeft ieder apparaat een aparte batterij nodig en als je de juiste niet gebruikt is er een groot risico dat je het apparaat (onherstelbaar) kapot maakt.
Een paar voorbeelden: Lithium-ion, Lithium-Mangaanoxide, Zinkkoolstof, Alkaline, Nikkel-Cadmium (NiCd), Nikkel-Metaalhydride (NiMh), etc...
Hoe is het net zover gekomen dat al deze verschillende batterijen er zonodig moesten komen, wie of wat is daarvoor verantwoordelijk en waarom moet je zelfs al verschillende batterijen hebben voor geluid of licht, terwijl vroeger alles met dezelfde batterij kon???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet het niet hoor maar in al mijn apparaten moet ik alleen maar kijken naar de MAAT batterij, ik heb nog nooit gekeken naar die namen en alles werkt.
bamibal
11 jaar geleden
Je gooit hier oplaadbare en niet-oplaadbare batterijen op één hoop. Dat is al één verschil. Daarnaast is er nog iets als technische ontwikkeling, waardoor er tegenwoordig betere, maar ook duurdere batterijen zijn. Als consument heb je de keuze uit goedkope batterijen die snel leeg zijn, of duurdere batterijen die het langer uithouden.
Overigens heb ik nog nooit meegemaakt dat iets kapot ging door een ander type batterij. Zolang het formaat maar klopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooizo bamibal, ik dacht ook al: heb ik iets gemist, gaan mijn apparaten stuk. Niet dus.Het gaat echt alleen om de maat en de levensduur en oplaadbaar of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had vorig jaar 2 ventilatoren die op batterijen werkten. Er stond ook bij welke batterijen erin moesten en per ongeluk heb ik er geloof ik alkaline batterijen in gedaan. Resultaat: binnen 5 minuten stonden ze in de fik en smolten helemaal weg.

Het beste antwoord

Producenten van batterijen streven ernaar om hun batterijen steeds krachtiger te maken en op vraag van de elektronica moet een batterij steeds lichter en kleiner zijn.
Daardoor is men op zoek gegaan naar andere samenstellingen van de chemische elementen en heeft men dat doel kunnen bereiken.
Het jammere van de zaak is dat die verouderde batterij soorten ook nog steeds verkrijgbaar blijven en dus een wirwar aan batterijen onstaan is waar men als leek geen kijk meer op heeft.