Hoe reageert een flitspaal op twee passerende auto's waarvan er maar één te hard rijdt?

Het gaat om een weg met een dubbele rijbaan, waar twee auto's tegelijk langs de flitspaal kunnen komen. Als er één te hard rijdt, zal er geflitst worden. Maar hoe is dan vast te stellen welke auto het hardst reed? In theorie zou dat natuurlijk ook de auto op de rechterbaan kunnen zijn. Op de rijbaan iets voorbij de flitspaal staan witte strepen op de weg. Het gaat om een digitale flitspaal, als op de foto.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.8K

Het beste antwoord

In principe kunnen ze dat (bijna) altijd doen omdat een flitspaal niet één maar twee foto's maakt, dus is het altijd mogelijk om de snelste auto te onderscheiden.

Maar soms is de meting niet betrouwbaar, b.v. omdat in de eerste foto de snelheid wordt gemeten van de traagste auto, en pas in de tweede van de snelste, of andersom, en dan heb je geluk, want er wordt geen boete uitgegeven.
Een collega van mij op het werk heeft ooit op die grond (twee auto's op de foto) met succes een boete aangevochten, dus ik weet zeker dat het kan.

Helaas voor mensen die last hebben van te zware rechtervoeten, de moderne digitale systemen (zoals dat op je foto) zijn steeds beter in staat om één foto in stukken te analyseren en de snelheid van individueel passerende objecten zelfs op één foto te meten met enorme nauwkeurigheid.
Feitelijk hoeven ze al jaren niet zulke enorm coulante meetcorrecties te gebruiken, want de systemen kunnen heel accuraat meten, maar ze laten het zo zodat ze weten dat ze nooit een rechtzaak verliezen vanwege niet goed afgestelde of geijkte apparatuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Aan een flitspaal worden er steeds 2 foto's na elkaar genomen met een vast interval zodat de politie perfect de snelheid kan bepalen.
Zo is men zeker wie welke overtreding begaat.