Hoe moet ik een 12 volt batterij opladen en hoelang?

Ik heb een 12 volt batterij van een kapotte poort, van 12 volt.
Ik gebruik nu die batterij voor een licht, maar nu is die batterij sterk aan het verminderen...
Nu is de vraag op hoeveel volt en hoelang moet ik die batterij opladen?

Mvg Tybo

Toegevoegd na 27 minuten:
En ik heb geen lader.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

Dat is een SLA Sealed Lead Acid - (gesloten lood-acide) batterij van 12 Volt en 6,5 Ah.
Die batterijen worden gebruikt voor scooters maar ook voor lokale toepassingen zoals brand of inbraakalarmen, maar ook bv iets wat nog eenmaal moet kunnen werken als de stroom uitgevallen is.
Die kan u laden met eender welke 12 Volt batterijlader en de tijd is afhankelijk van de laadstroom.
Theoretisch kan u stellen dat u 1 uur nodig heeft aan 6,5 Ampère (=6,5 Ah) of 6,5 uur met 1 Ampère (ook 6,5 Ah) en alle variaties die ertussen liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is een loodaccu (zie bron 1)
Laden met: 13,8-14,4 V (zie bron 2)
Dat staat trouwens ook op de zijkant van je accu.

De tijd is afhankelijk van het vermogen van je lader en hoe leeg de accu is.

Gebruik hem liever niet meer voor de lampen totdat ie weer opgeladen is, het is niet goed om de accu helemaal te ontladen.

Toegevoegd na 1 minuut:
ps. een kleine (motor)acculader zou handig zijn.