Hoe kan ik mijn 12 volt auto stekker het beste op het contact zetten (zie uitleg)?

Op dit moment blijft er continu spanning op mijn 12 volt stekker (sigarettenaansteker), dit wil ik niet. Ik wil dat als ik mijn sleutel van het contact haal dat de spanning er af gaat. (net zo als dat bij de radio gebeurd) Is hier een makkelijke manier voor om dit te doen?

Het gaat hier bij om een
peugeot 205 uit 1989.

Hoop hier bij voldoenden informatie te hebben gegeven..
Alvast bedankt voor de antwoorden

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (2)

De meest eenvoudige oplossing is om een aftakking te maken op de voedingskabel van de radio. Doe dit dicht bij de radio, dan weet je zeker dat je de goede kabel hebt.

De afgetakte kabel sluit je aan op op de stekker van de stroomtoevoer van de sigarenaansteker.

Hiermee bereik je dat als de radio stroom krijgt, de sigarenaansteker ook stroom krijgt.
11 jaar geleden
Sorry Edraket, maar ik moet jouw methode, hoewel logisch bedacht, afraden om uit te voeren.
En hier is waarom:
'n Gemiddelde autoradio is met 10 Amp. gezekerd evenals de sigarettenaansteker.
Dat betekend dus dat als je de 12 Volt sigarettenaansteker en de radio gelijktijdig zou gebruiken, je deze voedingslijn met 20 Amp. zou moeten zekeren om een ongestoorde werking van beide apparaten tegelijk te hebben.
Een 10 Amp. zekering slaat door door overbelasting als je beide apparaten tegelijk gebruikt.
Aan de andere kant is een 20 Amp. zekering onveilig voor de radio alleen. Deze zekering slaat pas door als het te laat is of helemaal niet waardoor brandgevaar kan ontstaan.

Normaliter loopt de voeding voor de sigarettenaanstekeraansluiting in een auto via het 'accessoires' circuit. Dit betekend dat de voeding 'contactslot' geschakeld is.
Dus 'uit' als de sleutel uit het contact is of helemaal naar je toe gedraaid is.
(tenminste, zo hoort het)

Als dit niet het geval is dan is de sigarettenaansteker waarschijnlijk door derden op een alternatieve wijze direct op de accu aangesloten en waarschijnlijk ook ongezekerd.
Dit is sowieso geen goede manier (brandgevaar).

Om dit goed aan te sluiten kun je de voedingsdraad van de sigarettenaansteker het beste via het zekeringblok van de auto aansluiten op een van de 'accessoire' punten zoals de ruitenwisser. Deze is altijd als accessoire geschakeld.
Als je dit dan aan de 'hete' kant doet (dus voor de zekering) en je neemt in de draad naar de sigarettenaansteker een aparte zekeringhouder op waarin je een 10 Amp. glaszekering doet dan heb je een veilige en uitschakelende voeding voor de sigarettenaansteker.