Wat is fat of dos geformatteerd??

Ik heb een home cinema set gekocht en als je een USB wilt afspelen: bijvoorbeeld m'n iPod dan werkt het niet want, in de handleiding staat dat de USB dos of fat geformatteerd moet zijn maar ik weet niet wat dit is :'s alvast bedankt als je antwoord:)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
1.9K

Antwoorden (3)

Dat is de taal waarin de schijf beschreven staat. Het beste kun je kiezen voor fat32. Met windows kun je via deze computer rechtsklik op de usb stick, formatteren en kiezen voor fat 32. Als je met je ipod wilt doen moet je gewoon de muziek op de ipod afspelen en dmv een 3,5mm audiokabel kan je het op externe geluidsboxen afspelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in Windows een USB schijf gaat formatteren dan krijg je de vraag volgens welk formaat je dat wil doen. Je kan dan kiezen uit FAT16, FAT32 of NTFS.
Fat of DOS geformateerd wil zeggen FAT16 (en dan niet groter dan 2 GB).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
FAT staat voor File Allocation Table, en het is de geeigende DOS methode om bestanden en mappen op een schijf (of eigenlijk: partitie) op te slaan. FAT/DOS geformatteerd betekent dus dat de partitie volgens deze methode is ingedeeld.

Van FAT bestaan verschillende varianten; FAT (kan betekenen FAT12 of FAT16), en FAT32. Tegenwoordig bestaat er ook exFAT, maar dat wordt door embedded toepassingen nog niet vaak ondersteund.

Het getal achter FAT geeft het aantal bits aan, dat wordt gebruikt in de allocation table om een cluster (van sectoren) aan te wijzen. Een FAT12 (meestal gebruikt op floppy) kan dus maximaal 2^12 = 4096 clusters aan, FAT16 65536 (minus een paar specials), etc..

De allocation table geeft feitelijk aan waar het volgende cluster staat. Het is gewoon een platte array van elementen (getallen), gelijk aan het totaal aantal clusters op de schijf. Een '0' betekent ongebruikt (vrij), 'FFF(F(FFFF))' geeft aan dat die cluster de laatste is van een file.

In de directory staat bij elke bestandsnaam ook vermeld welke cluster de eerste is van dat bestand. Voorbeeld: Stel dat daar '10' staat, dan is cluster 10 de eerste. Op positie 10 in de FAT tabel staat vervolgens de volgende, bijv "11". Enzovoort. Hoeveel bytes er geldig zijn in het laatste cluster kan worden bepaald dmv het 'size' field in de directory entry.

FAT is hiermee een van de meest eenvoudige bestandssystemen die er zijn. Wellicht klinkt dit ingewikkeld, maar je zult het met me eens zijn, zodra je NTFS wilt begrijpen. ;-)

Gideon