als ik halogeenspots vervang door led spots moet ik dan ook de transformator vervangen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Antwoorden (4)

Normaal wel vervangen.
De kans is groot dat die halogeendimmer zijn vermogen véél te hoog ligt waardoor die zijn ondergrens te hoog ligt om voor LED's te kunnen gebruiken.
Maar meer technisch denk ik dat het niet lukt omdat LED's een speciale dimmermodule nodig hebben omdat het regelbereik een stuk lager ligt.
Daarbij komt dan halogeen meestal op 230 Volt werkt en LED's op 12 V.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt helemaal aan de led modules die je koopt je hebt er voor gewone 220 dimmers maar ook voor led dimmers
Altijd opletten als je led aanschaft of het gedimd kan worden en of het 12 volt of 220 is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ouderwetse halogeenspotjes werden bijna altijd via een transformator aangesloten op het lichtnet, nieuwerwetse spotjes hebben dat meestal niet meer. Als je LED-spots koopt, hoeven die niet op een transformator te worden aangesloten. Je kunt hem er gewoon tussenuit halen. Let er bij het aankopen wel op, of ze dimbaar zijn of niet.
Ik heb de mijne in China besteld (bij miniinthebox) en ben er best tevreden over. Ze zijn dimbaar, maar de dimmer gebruik ik bijna nooit. De lichtopbrengst is iets minder dan met halogeenspotjes en het licht is iets killer, meer daglichtkleurig dan halogeenlichtkleurig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb het hier over GU10 plafondspotjes van 50w die ik vervangen heb door GU10 ledspotjes van 5w.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als zowel de oude halogeenspots als de nieuwe op dezelfde spanning (12V) werken dan hoef je de trafo niet te vervangen, ze gebruiken gewoon wat minder vermogen. Of de spotjes nog gedimd kunnen worden hangt af van het type ledspot. Als de trafo een zwaar ijzerkern exemplaar is dan zal de energiezuinigheid wel slechter zijn dan bij een schakelende elektronische versie, als je led gekozen hebt uit energiebesparings overweging dan zou ik hem toch vervangen door een kleinere schakelende voeding.