Waarom is mijn radiogestuurde klok zo ongevoelig voor het tijdsignaal?

Ik heb een radiogestuurd digitaal klokje. Volgens de gebruiksaanwijzing ontvangt dat klokje het tijdsignaal dat wordt uitgezonden door een zender bij Mainflingen, vlak achter Frankfurt.

Volgens Wikipedia is het signaal in Nederland sterk genoeg:
http://en.wikipedia.org/wiki/DCF77

Toch merk ik dat het klokje vaak het signaal van de zender kwijtraakt.

Vrienden die ook zo'n radiogestuurde klok of een radiogestuurde wekker hebben, melden hetzelfde euvel. Ik ken zelfs iemand die op slechts 60 km afstand van Frankfurt woont, die haar wekker regelmatig op het balkon moet zetten als hij het radiosignaal weer eens kwijt is.

Waarom is de ontvanger in zo'n klokje zo ongevoelig? Het is toch een heel gewone radio-ontvanger voor de lange golf?

Cryofiel
11 jaar geleden
13K

Het beste antwoord

Je schrijft: " Het is toch een heel gewone radio-ontvanger voor de lange golf?". Ja, dat klopt. Maar in een klokje kan nu eenmaal geen gevoelige selectieve ontvanger worden ingebouwd. Het je toevallig nog een radiootje in huis met een ontvangsmogelijkheid van de lange golf? Als je daarnaar zou luisteren dan zou je tot de ontdekking komen dat je alleen maar storingen ontvangt van allerlei electronische apparatuur in jouw huis en in dat ven je buren. Wat dat betreft is het zaak de klok zo veel mogelijk te gebruiken in een ruimte zonder computers en zonder betonnen wanden en muren.
Verder zijn de klokjes bijzonder richtinggevoelig. Er zit een ferrietstaafje in die gericht moet zijn op de zender. Dat betekent vrijwel altijd dat de voor- of de achterzijde van de klok gericht moet zijn op Frankfurt.
escape
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Helder antwoord, bedankt!

Andere antwoorden (2)

Het kan zijn dat uw klokje op een plaats staat waar het signaal gestoord is door bv muren. Plaats het eens aan een raam om te zien of de ontvangst dan normaal is.
Ik heb hetzelfde gehand met een wandklok en heb die uiteindelijk op een andere plaats gehangen waar alles normaal ging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Daar dacht ik ook aan: muren, leidingen, apparatuur. Maar dan zou het probleem alleen bij mij moeten optreden, en niet bij zo vele van mijn vrienden en kennissen. En als iemand die op slechts 60 km van Frankfurt woont hetzelfde probleem heeft, terwijl het signaal daar toch echt stukken sterker zou moeten zijn dan hier, dan ligt het kennelijk aan de klokjes zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet noodzakelijk bij uzelf in huis maar soms een hoog gebouw, appartement, kerk, enz die dicht bij uw huis staat of dicht in uw buurt tussen het klokje en de zender kan de oorzaak zijn.
Een DCF77 ontvanger van de zendergestuurde klok is nogal gevoelig voor storing. Mijn ervaring met een zelfgebouwde klok leerde mij dat ouderwetse beeldbuis-TV's een belangrijke storingsbron kan zijn: de lijnfrequentie van de TV (15625 Hz) heeft een 4e harmonische (5x 15625 Hz = 78,125 kHz) die verdacht dicht bij de zendfrequentie 77,5 kHz ligt. De horizontale afbuiging van de beeldbuis heeft een zaagtandvorm, dus harmonischen zijn rijkelijk aanwezig. Omdat de lijnfrequentie van de TV door de afbuigspoelen van de beeldbuis magnetisch worden "uitgestraald" zal de antennekring van een weinig selectieve DCF77 ontvanger verzadigd zijn met het relatief sterke stoorsignaal dat dichtbij wordt opgewekt.
De meeste klokjes synchroniseren dan ook op een paar momenten gedurende de nacht om daarna overdag op kwartskristal door te lopen zodat ze 's-nachts relatief storingsvrij kunnen ontvangen en bovendien stroom sparen door de uitgeschakelde ontvanger overdag. Als je door resetten de klok overdag laat synchroniseren dan zal de ontvangst moeilijker zijn.
Een DCF77 klok moet trouwens minimaal twee opéénvolgende minuten geheel storingsvrij ontvangen voordat hij synchroniseert: hij vergelijkt beide minuten en zal alleen als er precies één minuut verschil tussen beide tijdstelegrammen is overgaan tot juiste tijdsweergave.