Welk lamp licht lijkt het meeste op de zon?

ik wil zonlicht in huis

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zijn bij jou de drie rechtse puntjes (van het niveau) rood?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn zoon deed dat omdat ik dat leuk vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Atlantyze: ik wilde op jou reageren dat het dan toch niet zo'n prutseinstein is... maar blijkbaar was het zijn zoon, die is gewoon einstein... ;-)

Het beste antwoord

Dan moet je het zoeken bij de 'Full spectrum lampen'.
Die geven gelukkig niet de schadelijke straling van de zon af,
maar het spectrum wordt ietwat benaderd.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist! Ik ben ook de Nederlandse termen 'volspectrumlampen' en 'daglichtlampen' tegengekomen. Zelf heb ik ooit een enorme voorraad daglichtgloeilampen gekocht - gewoon bij een doe-het-zelf-zaak - en overal in huis in het 'grote' licht ingedraaid. Ik merk niet al die geweldige resulaten voor de ogen die je bron noemt (daar had ik dan ook geen last van), maar sinds ik 's ochtends direct als ik opsta die daglichtlampen aanzet, heb ik een stuk minder last van de winterse donkerte-somberte.

Andere antwoorden (4)

"De verschillende lagen van de zon hebben niet allemaal de zelfde temperatuur. Hoe dieper we in de zon komen, hoe heter het is. In het centrum van de zon bedraagt de temperatuur wel 15 miljoen graden. Het is daarom moeilijk te praten over «de» temperatuur van de zon. Toch is hier iets op gevonden.

Stel je eens een grote, gloeiende bol voor. Precies even groot als de zon. Van binnen is hij even heet als aan de buitenkant. De bol heeft maar één temperatuur. Hoe heter de bol is, hoe meer straling hij uitzendt. Als hij per seconde even veel straling geeft als de zon, noemen we zijn tempe ratuur de effectieve temperatuur van de zon. Zo heeft elke ster een effectieve temperatuur. De gloeiende bol, waar we de zon mee vergelijken, moet aan nóg een voorwaarde voldoen.

Hij mag geen opvallende straling terugkaatsen. De effectieve temperatuur van de zon is 5512 °C."

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus als je een lamp neemt van die temperatuur dan lijkt dat het meest op zonlicht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klinkt misschien vreemd, maar wij hebben er een bouwlamp voor gebruikt. Veel gelijkend zonlicht en geeft ook nog de nodige warmte af.
Handig wanneer je iemand masseert, bijvoorbeeld. Hij/zij wordt dan overgoten door licht en warmte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met lampLICHT zul je wel de kleur van het licht bedoelen. Deze wordt aangegeven in graden Kelvin (K). Moderne autos hebben soms heel felle lampen (ik bedoel niet de LED lampen) waarvan je zelf de lichtkleur kunt bestellen van geel via wit naar blauw. Daar ergens zit ook de kleur van de zon tussen veronderstel ik. De Nationale Postcode loterij heeft zo'n 2+ miljoen LED lampen weggegeven. Daar zit een boekje bij die de lichtkleur van die lamp aangeeft. Ik dacht zo'n 3000 graden K. Een warmwitte kleur.

Toegevoegd na 3 minuten:
Of is het 2000 graden Kelvin. Maar nu heb je genoeg informatie om het verder uit te zoeken en mij om mijn oren te slaan met mijn fouten. Succes (niet met het slaan natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De daglichtlamp is een lamp met speciaal licht dat het daglicht nabootst. De lamp werkt met een dimmer die de sterkte en intensiteit van het licht bepaalt en geeft de energie die je nodig hebt, wat in de donkere wintertijd welkom is natuurlijk. Door de dimmer kun je hem heel veel licht laten geven. De lamp kan worden ingesteld , zodat het licht je altijd bereikt en je je ogen vrij kunt bewegen. Een hele fijne is de' Philips Energy lamp'. Er zijn meer soorten natuurlijk. Als je interesse hebt kun je kijken op de site van de 'LichtTherapiewinkel'.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vragensteller heeft niet gevraagd om een uitgebreid epistel over wat je met lampen allemaal kunt doen. Verder is een dimmer iets waarmee je een lamp zachter kunt laten branden, niet harder. Het is de verdienste van de lamp dat ie zo hard kan branden!