Hoe kan ik het beste me beeldscherm schoon maken van me laptop?

Waar kan hij wel tegen en waar niet, het scherm is toch wel smerig met stipjes, maar hoe maak je zo iets nou goed schoon, stofdoekje was in elk geval niet genoeg...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Heel simpel met een licht vochtig stuk papier.

De tip van Loenie (microvezeldoek) is ook heel goed.

Ik gebruik een vochtig stuk papier. Zo nat dat het beeldscherm duidelijk nat wordt, niet zo nat dat het gaat druipen.

Gewoon papier kan houtsplintertjes of andere harde stukjes bevatten. Dat geeft op den duur krasjes. Al die krasjes maken je beeldscherm mattig en onscherp, ook al zijn de krasjes zelf zo klein dat je ze niet ziet.

Ik gebruik daarom contactlens-tissues die je bij elke opticien kunt kopen. Kost bijna niks. Ze zijn ongeparfumeerd en ze krassen gegarandeerd niet.

De eerste tissue maak ik vochtig, Met de vochtige prop wrijf ik het beeldscherm schoon.

De tweede tissue gebruik ik om het scherm droog te vegen, zodat je ook geen vlekken overhoudt van opgedroogde waterdruppeltjes.

Gaat het om vettige vlekken, dan kun je spiritus gebruiken in plaats van water. Volgens mijn opticien is spiritus heel goed voor het reinigen van brillenglazen, en tast het de ontspiegelingslaag niet aan. Ik neem aan dat de antireflectielaag op een beeldscherm vergelijkbaar is met de ontspiegelingslaag op een bril, dus kun je diezelfde spiritus (met een contactlenzen-tissue) ook gebruiken voor hardnekkigere vettige vlekken op je beeldscherm.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Met een brillendoekje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het echt stof- en vetvrij wilt krijgen even een klein beetje ammoniak door wat water gooien, en hiermee met een doekje je scherm schoon maken. Werkt erg goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn speciale reinigingsdoekjes voor te koop, een doosje kost een paar euro. De consumentenbond heeft een paar maanden geleden getest wat het beste product is om schermen schoon te maken, maar de uitslag weet ik helaas niet meer. Wellicht kun je dat bij iemand navragen die lid is (of iemand op GV die dat even wil nazoeken).

Ga in ieder geval nooit met water aan de slag, de coating op het scherm kan daar in veel gevallen niet tegen en het scherm wordt onherstelbaar beschadigd.
paulus811
14 jaar geleden
LCD-schermreiniger. Te koop bij Mediamarkt of computerzaak. Ik heb een jaar of twee geleden een flesje gekocht en het is nog steeds niet leeg terwijl ik regelmatig m'n laptopscherm ermee schoonmaak. Het kost een ca. €5,-.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik een schone microvezeldoek. Goed afspoelen onder warm water en goed uitknijpen. Daarmee je beeldscherm en toetsenbord etc. schoonmaken. Gegarandeerd geen strepen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klinkt heel gek, schoon maken met een vochtige doek is het beste, al die poetsdoekies beschadigen de oppervlakte van je lcd/tft scherm. Dus uitzetten laptop, keukenpapier lichtjes onderdompelen in water,zorg dat er geen water uit komt druppelen maar wel vochtig genoeg is en schoon maken maar die handel.