kan ik een electr. apparaat van 110 volt naar 220 volt opladen zonder omvormer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (4)

Neen, dan fikt je apaaraat af! Vaak zit er wel ergens een palletje waarmee je kunt overschakelen: 110/230 V. Zou daar eerst maar eens naar kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt een beetje aan welk apparaat je hebt. Een moderne TV bijvoorbeeld word gevoed met een netschakelvoeding en een netschakelvoeding heeft een ingangsbereik van 110 volt tot 240 volt. Het zelfde geld voor mobiele telefoon adaptors en laptop adaptors, maar de meeste apparaten hebben een typeplaatje/sticker waar op staat wat hun ingangsbereik is.

http://www.techpowerup.com/reviews/Sirtec/ATX-410-212/images/sticker.jpg

Deze afbeelding is van een Computer voeding en heeft een bereik van 115 tot 230 volt en deze is selecteerbaar met een schakelaar.

http://img.weiku.com/waterpicture/2011/10/27/8/12V_5A_AC_Adapter_for_LCD_Monitor_TV_laptop_634559134244954613_2.jpg

Deze Adaptor heeft een ingangsbereik van 110 tot 240 volt ZONDER schakelaar en kan dus zowel in bijvoorbeeld USA = 110/115/120 Volt AC als in bijvoorbeeld UK/EU 230/240 Volt gebruikt worden.

Let wel dat je voor verschillende landen ook een andere stopcontact hebt en dus je apparaat wellicht moet aanpassen met een reisstekker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat gaat niet dat kan wel met een speciale transformator die. van 220volt 110volt maakt een zogenaamde verhuistrafo voor de wat oudere onder ons.
Die werden het laatst gebruikt in de regio den Haag omdat ze daar ook heel lang 110 volt hebben gehad.
Als je niet zeker weet of een toestel wel op 220v kan werken inmiddels trouwens 230 volt.
Altyd je gebruiksaanwijzing ff goed lezen kan een hoop ellende besparen.
En kijk op het type plaatje van het toestel daar staat het altijd op.
Een heleboel moderne toestellen werken vaak met een geschakelde voeding en dan kan je vaak 100v tot 240v instoppen.
Kijk maar eens op opladers van mobiele telefoons o.a.
Succes Gerard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
meestal kan het apparaat zoals gezecht omgeschakeld worden maar als er enkel staat 110v kan je niet anders dan een omvormer kopen die 2de hands vrij goedkoop zijn