Hoe komt het verschil tussen programma's uit Amerika en Nederland qua kleur?

Als je kijkt naar bijvoorbeeld een documentaire in Amerika, een tv-programma of iets anders, zie je altijd dat het gelijk in Amerika gefilmd is en niet in Nederland. En dan heb ik het niet over wat je ziet zoals de omgeving, maar de kleur. Hoe komt dit? Gebruiken zij bijvoorbeeld andere filters? Ik weet dat er in sommige gevallen met dezelfde camera gefilmd wordt, maar toch is de kleur heel anders.

Dit is bijvoorbeeld een filmpje dat in Amerika gefilmd is: https://www.youtube.com/watch?v=hAKU6m1rUOc

En dit in Nederland gefilmd: https://www.youtube.com/watch?v=uwy68lR6HI0

(even twee random filmpjes gepakt). Iedereen waar ik het aan vraag herkent het ook wat ik bedoel, dus het ligt niet alleen aan mij :P

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Hoi, ditzelfde zie je ook in bepaalde Aziatische en Indische (India) films. Maar dan heeft het ook betrekking op het geluid. Het is dan heel dof, of kras-achtig waardoor je je eigenlijk afvraagt hoe men dit nou kan verstaan.
Ik denk dat het allemaal te maken heeft met het type camera en microfoon dat er gebruikt wordt.
Maar ook met het decor wat er gebruikt wordt, het type schermen.

Leuke vraag trouwens, deze wilde ik ook stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Amerika heeft men een ander kleurensysteem voor televisie dan hier. Zij hebben NTSC en wij hebben PAL. Er is nog een derde, dat luistert naar de naam SECAM.
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Bij mijn weten, werkt het twee kanten in.
Zij zien 'onze' kleuren anders en wij zien 'hun' kleuren anders. Maar elk van beide 'partijen' ziet zijn 'eigen' kleuren normaal. Onder Engelstalige grappenmakers staat de afkorting NTSC voor 'Not The Same Colour".
gvrox
11 jaar geleden
Met de huidige digitale technieken heb je niet meer te maken met verschillen tussen PAL en NTSC. De 2 filmpjes op YouTube lijken ook met een digitale (video)camera te zijn gemaakt; misschien houden Amerikanen meer van verzadigde kleuren en is het verschil pas in post-production gekomen.
Een groot verschil tussen het Amerikaanse (NTSC) en Europese(PAL)systeem zit in de frequentie van het elektriciteitsnet. Deze frequentie is in Europa 50 Hz en in Amerika 60Hz. De snelheid waarmee het beeld (het beeld bestaat uit horizontale lijnen) worden geschreven is Amerika de helft van deze frequentie, dus 30 frames per seconde bij 30 lijnen. In Europa (PAL) is dit de helft van 50 Hz, dus 25 frames per seconde bij 25 lijnen.
Daarom is het omzetten van NTSC naar PAL heel lastig. Je moet eigenlijk telkens 5 frames toevoegen of aftrekken per frame. Bij het toevoegen van frames moet de beeldsnelheid dus even wat hoger worden bij het aftrekken van frames gaat het beeld even iets langzamer.

Ook speelt het totale aantal beeldlijnen een grote rol. Bij het PAL systeem bestaat het totale beeld uit 625 lijnen, terwijl NTSC uit 525 lijnen wordt opgebouwd. Met meer lijnen wordt het beeld scherper, een betere kwaliteit.

Tenslotte wordt het kleusignaal anders gemoduleerd (overgezet van zender naar ontvanger). De kleurinformatie bij wordt PAL meegestuurd als twee kleurverschilsignalen die in kwadratuurmodulatie op een hulpdraaggolf zijn gemoduleerd. Door deze manier van moduleren blijft het signaal compatibel met zwart-wittelevisies. Het nadeel is dat dergelijke signalen niet goed te decoderen zijn als de kleurendraaggolf in de ontvanger ook maar een fractie in fase verschilt. In PAL wordt dit opgelost door de fase van het signaal na iedere beeldlijn om te keren en deze met de voorgaande beeldlijn te vergelijken. Vandaar de naam PAL.
(Phase Alternating Line). De fasefout wordt hiermee gecompenseerd.
Wat rest is een (kleine) fout in de kleurverzadiging.

Bij NTSC leidt dit kleine faseverschil tot een fout in de kleurdraaggolf.
Hierdoor ontstaan kleine verschillen in het weergegeven van kleuren.
Deze fasefouten kunnen in het NTSC systeem niet worden gecorrigeerd.
In nieuwere apparatuur past men een truc toe. In beeldlijn 19 van elk beeldframe wordt een vaste referentiekleur gegenereerd. Deze beeldlijn is niet zichtbaar in het beeld. Dit systeem heet VIR (Vertical Interval Reference).

Als je dus ooit in Amerika een televisie koopt, let er dan op dat deze voorzien is van VIR.

Het komt er dus op neer dat het PAL systeem technisch beter is dan het NTSC systeem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
Een hele mooie beschrijving over hoe het vroeger was, maar zo is het tegenwoordig niet meer vanwege digitale videotechnieken. Zeker in het geval van de aangehaalde YouTube filmpjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeps! gvrox. Veel consumenten, kennelijk u ook, denken dat met de introductie van digitale en HDTV de oude technieken van transmissie van kleurentelevisiebeelden overboord kunnen. Niet is minder waar. Ondanks het feit dat televisie tegenwoordig meestal digitaal is, liggen er nog steeds de analoge fundamenten onder. Zoals onder meer de frame rate. Analoog/Digitaal converters zorgen voor de omzetting van deze signalen. Dat You Tube filmpjes hier geen last van hebben komt omdat het video signaal van computers geheel anders wordt opgebouwd dan het (digitale)TV signaal. Dit zijn bijvoorbeeld de (S)VGA , video-component en video-composiet (zowel analoog als digitaal) alsmede S-video protocollen. Dan zijn er nog de H.300's, de G.700's, de T.120's en de H.460's, en de protocollen van ISDN, LAN, WAN, ADSL, VPN en POTS die ook weer gemixt kunnen worden met NTSC, PAL en CIF. Om het nog verwarrender te maken bestaat er sinds 2002 het HDMI (met sub protocollen) dat het mogelijk maakt om televisieschermen op computers aan te sluiten. http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI Hoewel geheel buiten de oorspronkelijke vraag is het voor u wellicht interessant om de volgend site te lezen (Engels) http://hometheater.about.com/od/televisionbasics/qt/ntscpalframes.htm
gvrox
11 jaar geleden
Je maakt het nu wel onnodig ingewikkeld. Framerate-verschillen heb je nog steeds inderdaad, maar dat heeft totaal niets met kleurweergave te maken. In een volledig digitaal pad heb je echt geen andere kleurweergave in de VS vergeleken met Europa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alweer een beetje oeps gvrox. Dat de kleuren in het NTSC systeem tegenwoordig beter zijn komt door de VIR (interval referentie op de 19e beeldlijn met een gedefinieerde huidskleur + zwart). Natuurlijk is de beeldkwaliteit op zichzelf beter omdat er geen (analoge) interferentie meer is. In die zin heeft u gelijk dat in een volledig digitaal pad (vrijwel) geen andere kleurweergave in de VS is vergeleken met Europa. Maar dat is het netto resultaat van de verbeteringen van NTSC + digitalisering en dus niet van digitalisering op zichzelf. Bovendien zet u het NTSC systeem weg als een systeem zoals het vroeger was. Dat is apert onjuist. Alle tv kijkers in de VS kijken nog steeds naar televisie via het NTSC protocol. Anders dan bij NTSC is fundamenteel kleurverschuiving bij PAL uitgesloten door de alternerende fase tussen de beeldlijnen.

De oorzaak van de kleurverschuiving tussen Amerikaanse en Nederlandse televisie was de oorspronkelijke vraag! yiqmap = rgb2ntsc(rgbmap) converts the m-by-3 RGB values in rgbmap to NTSC color space. yiqmap is an m-by-3 matrix that contains the NTSC luminance (Y) and chrominance (I and Q) color components as columns that are equivalent to the colors in the RGB colormap.
Je ziet dus dat ook bij digitalisering nog steeds gebruik gemaakt wordt van de luminantie en chrominantie signalen voor omzetting naar RGB. Dus gewoon vanavond rustig en uitgebreid de link lezen over televisionbasics.
gvrox
11 jaar geleden
" In die zin heeft u gelijk dat in een volledig digitaal pad (vrijwel) geen andere kleurweergave in de VS is vergeleken met Europa. Maar dat is het netto resultaat van de verbeteringen van NTSC + digitalisering en dus niet van digitalisering op zichzelf. " Leg dan eens uit WAAR in een volledig digitaal pad je te maken krijgt met NTSC, en waarom verbeteringen in NTSC zoals VIR daarbij helpen. Uiteraard heb je bij digitale systemen nog steeds te maken met luminantie en chrominantie omdat MPEG1/2/4 voor de luminantie een hogere resolutie gebruiken dan voor de chrominantie (stap 1 in de data reductie), daarna volgen pas de echte compressie stappen met DCTs en motion vectors en dergelijke. Ook dat heeft dus niks met NTSC te maken en al zeker niet met de afwijkende kleuren die zich alleen in het analoge domein afspelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Leg dan eens uit WAAR in een volledig digitaal pad je te maken krijgt met NTSC, en waarom verbeteringen in NTSC zoals VIR daarbij helpen."
Nou snap ik het ff niet meer.
Het oude bronmateriaal is toch nog al te vaak NTSC?? Het antwoord op de oorspronkelijke vraag, de oorzaak van kleurafwijkingen, is gelegen in een principiële tekortkoming van NTSC t.o.v. PAL, en geen enkele andere oorzaak. De vaststelling van deze kleurafwijking in herkenbaar en authentiek. Niet voor niets is de nickname "Never Twice the Same Color" in de literatuur ontstaan. Daarmee is uw opmerking "mooie beschrijving, maar zo was het vroeger" apert onjuist. Nog steeds zijn vele (inderdaad oudere) films en opnames zeer slecht van kleur. Daarom is het verschijnsel van slechte kleuren in oude Amerikaanse films in de beleving van velen nog steeds actueel. Ook digitale conversie van deze oude NTSC opnames kan dit niet veranderen. Daarom ook eindig ik hier de discussie omdat antwoord is gegeven op de vraag. Op de Universiteitsbibliotheek van de TuE zult u nog vele interessante literatuur, papers en collegedictaten kunnen vinden over (de ontwikkelingen met betrekking tot) dit onderwerp. http://www.maximintegrated.com/datasheet/index.mvp/id/6193
gvrox
11 jaar geleden
Ik denk dat je een term als "volledig digitaal pad" al niet begrijpt, dwz vanaf een digitale HD camera tot aan een TV aangesloten via HDMI.
Ik heb het dus NIET over conversies van oud materiaal. De vraag ging OOK over nieuw materiaal (de genoemde filmpjes op youtube, en vraagsteller geeft ook als voorbeeld video geschoten met dezelfde camera). Kleurafwijkingen in video geschoten in de laatste paar jaar kun je echt niet meer verklaren met NTSC vs PAL.