Is een gsm, die op dat moment aan het opladen is, die in het water van je bad valt schadelijk?

Vandaag zat ik in bad, toen mijn gsm, die op dat moment oplaadde, in bad viel. Het was een ongelukje, maar vrijwel direct voelde ik pijnscheuten in de hartstreek en in shock haalde ik mijn gsm uit bad en smeet hem weg van mij. Nog zeker twintig minuten bleef die pijn er en toen ik uit bad kwam zag ik ook, dat de hartstreek en er wat boven (bij mijn linker sleutelbeen), helemaal rood gekleurd was. Hoe kan dit eigenlijk? Het kan toch maar hoogstens 12 V geweest zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.5K

Antwoorden (3)

Je gsm valt in het water terwijl deze net aan de 220 hangt, dus ja je hebt een oplawaaier gehad. Als je verder geen klachten meer hebt, is bezoek aan je huisarts niet nodig. Vertrouw je het niet: ff tel. navragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou denken dat er een onschadelijke 12 volt op het stekkertje staat. Helaas ligt het wat anders. In het voedinkje zit electronika waarbij het lichtnet in zeker opzicht is doorrverbonden met de laagspanning. Het gaat om een z.g. schakelende voeding, zonder scheidigstrafo. Wat dat met je doet in het water heb je gevoeld. Wees blij, het had slechter kunnen aflopen. De pijn die je nog hebt verdwijnt vanzelf. Niet meer doen, maar dat wist je al.
escape
11 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden kloppen niet (helemaal). Je krijgt namelijk geen opdonder van SPANNING, maar van STROOM. En dan is het ineens een heel ander verhaal. Ik zal uitleggen wat ik bedoel.
Normaal gesproken is het zo dat er tenminste 40 volt nodig is om een voelbare schok te krijgen en (afhankelijk van je hartconditie) kan het boven de 100 Volt (zwak hart) of 250 volt (sterker hart) dodelijk worden.
Maar, zoals gezegd, dat is onder normale omstandigheden. Hiermee bedoel ik dat normaal gesproken het contactoppervlak met de draden waarop de spanning staat, vrij klein is (een paar vierkante millimeter wanneer je de draad tussen je vingers houdt) en dat normaal gesproken de geleiding tussen de draad en je huid vrij slecht is. Bovendien heb je normaal gesproken niet beide draden vast, maar slechts 1 en loopt de stroom door je lichaam naar aarde. In dat geval loopt er bij 220 Volt een paar micro-ampere en daar kun je al flink last van hebben.
Maar wat nu als je in bad zit? Dan zijn alle drie deze factoren anders. Het contactoppervlak is gigantisch (je hele lichaam), de geleiding is enorm (water!) en de oplader bevat beide polen. Of je bad (zat je in een ijzeren bad?) vormt de andere pool. Kortom: hoewel ik er zelf (gelukkig) geen ervaring mee heb, kan ik me heel goed voorstellen dat er bij 12 Volt zo'n immense stroom kan lopen, dat je een waanzinnige opdonder krijgt. De lader zal meteen kapot zijn, maar dan moet ook de accu uit de telefoon (die ook in bad viel) zijn stroom nog even kwijt. Kortom: een paar ampere, ben ik bang.

Nog even die pijnscheuten verklaren. Immers, hoe kan het pijn doen wanneer er stroom door je lijf loopt: je hart is, zoals iedereen weet, een grote spier. Spieren worden aangestuurd door zenuwen, die werken op basis van kleine stroompjes. Dus je hart krijgt kleine impulsjes. Hetzelfde geldt ook voor de spieren die tussen je ribben zitten (waarmee je ademt, dat doe je immers met je ribben en je middenrif). De stroom die veroorzaakt kan worden door de lader, is gemakkelijk tienduizend keer groter dan de stroompjes die afgegeven worden door je zenuwen. En dus proberen al deze spieren (grof gezegd) tienduizend keer harder aan te spannen dan ze gewend zijn. En dat doet pijn.
Alles samenvattend moet ik concluderen dat je dus dankbaar mag zijn dat je er nog bent.....

Hoe zeggen de Engelsen het ook weer? If it doesn't kill you, it makes you stronger? And wiser, doordat je de vraag hier achterliet.

;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog een aanvulling: als je nieuwsgierig bent hoe'n grote schok mogelijk is bij lage spanning, maar bij een grote stroom vanwege de goede geleiding, lik dan maar eens aan de twee polen van een 9 Volts batterijtje. Je tong krijgt een opdonder waar je niet goed van wordt.