Is het waar dat een lamp minder verbruikt als je ze laat branden dan als ze voortdurend aan- en uit gedaan wordt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Een lamp is niet zuiniger als je hem laat branden: een gloeilamp is binnen een tiende seconde op temperatuur en het verbruik is dan constant.
Voor spaarlampen geldt weliswaar dat ze de eerste minuut nodig hebben om op volle sterkte te komen, maar in die tijd zal hij juist ook wat minder stroom trekken.
Ledlampen geven sowieso vanaf het eerste ogenblik een vaste hoeveelheid licht voor een vaste stroom.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het veelvuldig aan- en uitschakelen kan wel een heel klein beetje de levensduur van de lamp verkorten, dat geldt voor oudere spaarlampen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor een spaarlamp is dat inderdaad van toepassing. Want die moet eerst langzaam opstarten, voordat die de volledige lichtopbrengst kan geven. Dus kan je die beter laten branden dan vaak op laten starten.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om hoeveel tijd zou dit dan gaan?
Dat hangt er vanaf hoelang je het aan laat staan als je het 24 u laat aan staan is het zuiniger door het aan en uit te zetten.