hoe knippert kerstverlichting?

wij hebben kerstverlichting bestaande uit knipperende ledlampjes die onregelmatig knipperen (dat onregelmatige is ook de bedoeling). wat mij opvalt is dat al die lampjes aan het einde van een eenaderig snoer zitten, dus anders dan bij gewone lampen (stroom in en stroom uit). hoe kan zo'n lampje dan toch voeding krijgen? en zelfs knipperen?

Toegevoegd na 6 dagen:
iemand zegt dat er steeds twee draadjes nodig zijn. een lampje dat het niet meer deed heb ik losgemaakt en verwijderd uit de rij. na demontage kon ik duidelijk zien dat er maar EEN draadje was!

Toegevoegd na 6 dagen:
iemand zegt dat er steeds twee draadjes nodig zijn. een lampje dat het niet meer deed heb ik losgemaakt en verwijderd uit de rij. na demontage kon ik duidelijk zien dat er maar EEN draadje was!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (2)

Er zit een klein magneetje in de stekker waarmee als er spanning opstaat deze ingeschakeld word en op een andere moment worden de stromen omgedraaid waardoor het magneetje weer de andere kan opgaat (Lastig uit te leggen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de enkele draad bedoel je waarschijnlijk dat de lampjes in serie staan, dus draadje erin en een draadje eruit. Elk lampje heeft 100% zeker 2 draadjes, ander werkt het niet. Wat betreft knipperen, er zijn diverse oplossingen, het kan dat men de lampen in 2 of 3 groepen geschakeld heeft, deze kunnen dan onafhankelijk van elkaar knipperen.
Wat betreft het knipperen: Met gloeilampjes word vaak het gegeven gebruikt dat lampjes warm worden, er zit dan een verbreekschakelaartje van "bi-metaal" in het lampje en als het lampje warm genoeg is, zal het schakelaartje verbreken. Zie wiki link. Als het om de nieuw led verlichting gaat, word het knipperen geregeld door een electronische schakeling, daar zijn heel veel varianten van, zie als bijvoorbeeld het bijgevoegde schema.