Zijn die zwarte balken slecht voor mijn plasma tv?

Heb van de week een nieuwe plasma tv gekocht. Als ik er een film op afspeel dan krijg ik benen en boven 2 zwarte balken omdat de film niet in 16:9 is geschoten.

Nu vraag ik me af of dit slecht voor mijn scherm is. Ik wil bijv niet dat de balken inbranden en voor altijd zichtbaar zijn tijdens het tv kijken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het lijkt mij niet slecht voor uw plasma scherm, deze zijn stukken beter dan vroeger gebouwd. Misschien valt er in de instellingen op de tv nog iets te veranderen.Dat lijkt mij van wel toch ??
Utrecht
10 jaar geleden
Hoe kan een zwarte balk nu inbranden??
Het zijn toch alleen lichte plekken die kunnen inbranden...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De balken branden niet in. De rest van het scherm zou "in kunnen branden" zodat de balken "zichtbaar worden". Het midden van het scherm wordt dan lichter weergegeven dan de boven/onderkant. Misschien valt er in de instellingen op de tv nog iets te veranderen.Dat lijkt mij van wel toch ?? Afhankelijk van de bron kan je instellen dat de balken niet zwart maar grijs worden afgebeeld. Dat kan het probleem voorkomen (als het al zou ontstaan).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoord is dus, niet de balken maar de rest van het beeld is mogelijk slecht.

Antwoorden (1)

Hangt ervan af hoe oud je plasma is. De oude plasma's hadden wel dit probleem doordat een rand of logo dat een hele tijd op hetzelfde plek zit wel ingebrand kon worden.

Maar de nieuwe plasma's hebben dit probleem niet. De logo of rand verplaatst zich met aantal pixels, hierdoor wordt dat voorkomen. Doordat het beeld verplaatst werd met een aantal pixels bleef het scherm ondanks dat alsnog scherp.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plasma's branden tegenwoordig ook weer in, ook de Pana 2013 modellen. Pixel-orbiters helpen maar een beetje. Stel je een logo voor van een vierkant van 100 bij 100 witte pixels. Kan je pixels gaan schuiven wat je wil, het midden v.h. logo zal altijd wit zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het verschilt per merk, zo zijn er merken die dit helemaal niet hebben en merken die het nog steeds hebben. Maar het is niet zo dat de inbrander gelijk in één keer komt. Maar de meeste merken hebben hier niet zoveel last van...