Is een e-reader een goede investering en heb je het gevoel dat je echt van een computerscherm leest?

Ik zit er over te denken om een e-reader te kopen maar ik vraag me af hoe anders het is dan uit een boek lezen en of het echt heel veel praktischer/goedkoper is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik vind het zelf heel fijn lezen. Doordat het scherm geen licht geeft, is het beeld veel minder onrustig dan dat van een computerbeeldscherm en lijkt het qua lezen heel veel op een gewoon boek. (ik heb al in de rechterbovenhoek gepulkt om de pagina om te slaan :) )
Het is in die zin praktischer dat het veel minder plek in beslag neemt, zowel in je tas, als in huis (grote boekenkasten worden overbodig..).
Als je verwacht dat je online grote hoeveelheden boeken kunt downloaden dan kan je dat in de Nederlandse taal nog wel eens tegenvallen, er is nog niet zoveel aanbod. In het engels is er echter wel heel erg veel te vinden. (betaald, of via torrentsites..).
Het is op dit moment alleen nog maar voordeliger om over te stappen als je nu erg veel engelse boeken koopt, en je je e-reader zou gaan gebruiken om illegale boeken-downloads te gaan lezen.
Anders is het op dit moment vooral een handig en fancy hebbedingetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb pas een e-reader uitgeprobeerd. Het duurt een seconde of twee voordat de nieuwe pagina getoond wordt. Nu kost het bij een boek ook tijd voordat je een bladzijde hebt omgeslagen, alleen op een e-reader past zo weinig tekst dat ik langer wacht op de volgende pagina dan de hoeveel tijd die kost om die pagina te lezen.
Persoonlijk vind ik het dan ook nog erg vervelend lezen.

Maar vergelijk het niet met het lezen van een computerscherm, dit is het namelijk absoluut niet. Er is geen lichtbron die de tekst laat zien en het beeld knippert ook niet zoals bij een computer ongezien wel gebeurd. Qua manier van lezen is het meer te vergelijken met een papier. Alleen dan langzaam.

Of het goedkoper is is natuurlijk afhankelijk van hoeveel boeken je koopt. Praktisch is het vooral qua ruimte en het niet nodig hebben van veel papier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er sinds één week een.

En het leest gewoon hetzelfde als in een boek.

In principe heb ik hem nu al terugverdient omdat ik inmiddels 80 boeken illegaal gedownload heb.

Ik ga geen 20 euro betalen voor een digitaal boek, terwijl de schrijver zelf maar 2 euro krijgt. De uitgever heeft bijna geen kosten, (geen drukkosten, transport) vandaar.

80 boeken x 20 euro = voor 1600 euro aan boeken.
Terwijl het apparaat maar 300 kostte.

Het is even een investering, maar zeker de moeite waard.

Als je niet van aandacht houdt, kun je beter even wachten. Als je buiten leest wordt je door wildvreemden aangesproken, maar dat is een kwestie van tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Foei, illegaal downloaden... ;-)
Je reden vind ik wel wat vreemd. Misschien krijgt de schrijver maar €2,-, maar van jou krijgt hij niets... Dat lijkt me veel erger...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil die schrijver best 2 euro geven. Maar hoe? Dan moet ik meteen bol.com e.d. ook meteen 18 euro geven. En dat wil ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt altijd aan iemand geld doneren hoor... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb ik ook aan zitten, denken, maar ik denk dat Gerard Reve raar staat te kijken als ik hem 2 euro in een envelop stuur, hij is dood. Er moet gewoon een goed alternatief komen. 5 euro wil ik er ook nog wel voor betalen. Maar 20... Dat is 44 gulden voor iets virtueels.... En dan mag ik hem niet eens aan iemand anders "uitlenen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@FF: volkomen gelijk, maar er zijn ook wel een gratis down te loaden boeken, vooral studieboeken enn reisgidsen: http://bookboon.com/nl/studie
Ve3rder kun je overal kasten met gratis boeken in PDF formaat vinden. Zelfs zonder kopen of illegaal downloaden (geen morele bezwaren) is er genoeg te lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met dit weer buiten lezen? dan wil je aandacht lijkt mij (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was eigenlijk een wachtkamer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed punt. Die e-boeken zijn net zo duur als de papieren versies terwijl de kosten om ze te maken en verkopen heel veel lager liggen. Het voelt echt aan als uitmelken van de consument. En een gewoon boek kan je nog aan een vriend uitlenen.
Naar mijn mening krijg je minder bij een e-boek en zou je dus ook minder moeten betalen. De copyrights op een werk zijn toch maar een klein deel van de eigenlijke prijs van een boek. Overigens leest zo'n e-reader wel een stuk gemakkelijker dan een computerbeeldscherm maar muv de meest high-end apparaten (die nog steeds schreeuwend duur zijn) zijn ze nog niet echt praktisch met kleine schermen en tergend trage reactie tijden. Ze gaan ook eerder kapot dan een boek.... Ook dat je geen (blijvende) aantekeningen kan maken en het gebrek aan kleur vind ik nog een argument dat ze de (huidige) prijs nog niet waard zijn.
Ik denk, dat je nog maar even moet wachten. E-readers zijn zeker de moeite waard, maar in de komende tijd komen de betere readers uit. Probeer je eerst te orienteren over de gewenste eigenschappen en de beperkingen. 10" scherm is het minste, touchschreen, de mogelijkheid om aantekeningen te maken, voldoende inputformats, WiFi (?) enz.
Het grote probleem is dat uitgevers je willen uitbuiten, door bijv. een gekocht boek niet te laten backuppen. Er is nog een hele weg te gaan. De uitgevers pikken nu de gehele winst. Dus gratis downloaden is de enige manier om je daartegen te verzetten.