Hoe kan ik van 6V naar 5V?

Hallo, ik wil graag weten hoe ik van 6Volt naar 5Volt kan gaan, dus hoeveel ohm weerstand ik dan moet nemen. Ik wil dit graag doen met een adapter die je in een sigarettenaansteker van een auto steekt. Graag wel met berekeningen omdat ik het later dan ook zelf kan uitrekenen.

Groetjes Tim

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (2)

Als je precies weet hoeveel stroom je wilt leveren kun je het met een weerstand doen.

Stel je apparaat gebruikt 0.3A

Over die weerstand moet 1V staan (6-5), dan verteld de wet van Ohm je de weestandwaarde:

R=U/I = 1/3 is 0.33 Ohm. Het vermogen in de weerstand is:
P =U*I = 1 * 0.3 = 0.3 Watt. Een standaard weerstand is 1/4 of 1/8 Watt, dus je moet opletten of je het juiste weerstandtype hebt.

Een beter manier is - bij heel kleine stromen (tot maximaal 50mA of zo) een weerstand in combinatie met een zenerdiode.

Bij grotere stromen of wisselende belastingen neem je een spanningsregelaar.

De laatste is de beste optie: universeel, kortsluitvast, betrouwbaar en niet heel duur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik dus bijvoorbeeld een verbruiker heb die precies 1A verbruikt bij 6V moet ik dan een weerstand nemen van 6 ohm?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je moet de berekening maken met de spanning die je weg wilt werken. Van 6 naar 5 V moet je dus 1 V wegwerken. De weerstand moet dan 1 Ohm zijn bij een stroom van 1 A. De weerstand zal dan 1 W aan vermogen dissiperen. Bedenk dat als jouw apparaat dat je wilt aansluiten minder stroom trekt dat dan de spanning hoger dan 5 V wordt. Een betere goedkope oplossing is een serieschakeling van 2 siliciumdiodes, deze werken per stuk 0,6 V weg vrijwel onafhankelijk van de stroom. Geschikt type: 2N4007
Je hebt het over een sigarettenaansteker van een auto. Meestal komt daar 12Volt uit die ook een beetje schommelt. Als je de 5Volt wilt maken doormiddel van een weerstand, dan moet de geleverde spanning en de gebruikte stroom constant zijn, anders gaat de spanning schommelen.

Ik weet niet wat het gebruikte vermogen stroom) is, maar anders kun je ook denken aan een USB-adapter. Deze hebben een gestabiliseerde spanning waar meestal maximaal 500mA uit komt.
Na even zoeken wel voor een paar euro te krijgen. Waarschijnlijk nog goedkoper dan zelf maken.

Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, ik zal kijken. Dankjewel