Hoe een lichtschakeling maken van ledjes ?

Hallo
Ik zou graag een lichtschakeling maken met ledjes. Hoe begin ik hier aan en wat heb ik nodig. Nu heb ik nog geen materiaal want ik ben een beginner.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet iets duidelijker zijn, b.v.:
_Hoeveel leds wil je gebruiken
_Moeten ze knipperen, of in gewikkelde aan uit patronen maken
_Wil je ze besturen via een pc?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ii zou er 5 nemen ze moeten alleen blijven branden met een schakelaar

Het beste antwoord

Ledjes zijn lampjes die in tegenstelling tot gloeilampjes stroom gestuurd moeten worden, op een vaste spanning zullen ze al gauw te veel of te weinig stroom opnemen. Ze branden dan door of blijven donker.
Op een vaste spanning moet je daarom altijd een stroombegrenzing in serie met de led opnemen, bijvoorbeeld een simpele weerstand.
De kleur van de led bepaalt de spanning die over de led valt, rood heeft een lagere spanning dan groen of blauw. De stroom moet je voor een normaal ledje beperken op ongeveer 25 mA, een rekenvoorbeeld:
Een groene led 2V zal op een 5 V voeding een voorschakelweerstand nodig hebben die de resterende 3 V wegwerkt. Wet van Ohm geeft dan 3/0,025 = 120 Ohm. Als je op dezelfde spanning 2 groene leds in serie schakelt dan hoef je nog maar 1 V weg te werken, de weerstand moet dan 1/0,025 = 40 Ohm te zijn.
3 leds in serie op 5 V zullen niet branden omdat ze samen minstens 6 V nodig hebben om te branden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zie m'n reactie, we hebben meer gegevens nodig, wel vast een voorzetje, met deze interface, kan je lampjes aansluiten en besturen op je pc.